FF:UZCJBE04 Didaktika čj/lit - Informace o předmětu
UZCJBE04 Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na didaktiku češtiny
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Michaela Křivancová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UZCJBE04/A: Po 15:00–16:35 A32 stara, V. Čech
UZCJBE04/B: Čt 16:40–18:15 C41, M. Soleiman pour Hashemi - Předpoklady
- Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky češtiny je získání zápočtu z předmětu CJBE01 (Didaktika češtiny I) a zápočtu z předmětu CJBE02 (Didaktika češtiny II).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Jazyk a sloh & 1. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice I a učiva o funkčních stylech a kompozičních postupech; základní cíle při vyučování jazyku. & 2. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice II a učivo o prostě sdělovacím stylu; základní cíle při vyučování slohu. & 3. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii I a učivo o vypravování I; aplikace základních didaktických principů při vyučování jazyku (včetně využití algoritmu). & 4. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii II a učivo o vypravování II; aplikace základních didaktických principů při vyučování slohu. & 5. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi I a učivo o popisu; obsah učiva a jeho proměny v základních středoškolských jazykových učebnicích (zejména syntax, pojetí publicistického stylu a vztah verbální a neverbální komunikace). & 6. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi II a učivo o referátu; aktivní využití komplexních jazykových rozborů (prameny a způsob práce). & 7. Specifika probírání středoškolského učiva o lexikologii a učivo o korespondenci; srovnání alternativních didaktických textů s tzv. produkcí oficiální (Kostečka, Hausenblas; Čechová, Styblík; zejména učebnicová produkce naklad. Trizonia). & 8. Specifika probírání středoškolského učiva o historických disciplínách a učivo o životopisu; využití populárně-vědných textů o češtině pro aktivní vyučování (Eisner, Jílek, Queneau - Ouředník, Šlosar aj.). & 9. Specifika probírání středoškolského učiva o frazeologii a učivo o publicistickém stylu I; rozvíjení invence ve slohovém vyučování. & 10. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách I a učivo o výkladu a úvaze; rozvíjení kompozice ve slohovém vyučování. & 11. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách II a o neverbální komunikaci; rozvíjení stylizace při nácviku psaní ve slohovém vyučování. & 12. Motivace učivem o rodných jménech I a realizací řečnických cvičení I; hodnocení slohových prací a klasifikace ve vyučování češtině vůbec. & 13. Motivace učivem o rodných jménech II a realizací řečnických cvičení II; trend k integritě tří složek předmětu (jazyk-sloh-literatura v tzv. užším a širším pojetí). & 14. Motivace učivem o zeměpisných jménech a realizací tzv. řízené diskuse; mimoškolní formy vyučování češtině. &15.Reforma maturitní zkoušky &16. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů &17.Praktický nácvik diagnostiky školních písemností
Hlavní cíle kurzu jsou:
porozumět aktivním pricipům vyučování;
analyzovat existující středoškolské učebnice;
připravit na porfesi středoškolského učitele češtiny; - Osnova
- Jazyk a sloh & 1. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice I a učiva o funkčních stylech a kompozičních postupech; základní cíle při vyučování jazyku. & 2. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice II a učivo o prostě sdělovacím stylu; základní cíle při vyučování slohu. & 3. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii I a učivo o vypravování I; aplikace základních didaktických principů při vyučování jazyku (včetně využití algoritmu). & 4. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii II a učivo o vypravování II; aplikace základních didaktických principů při vyučování slohu. & 5. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi I a učivo o popisu; obsah učiva a jeho proměny v základních středoškolských jazykových učebnicích (zejména syntax, pojetí publicistického stylu a vztah verbální a neverbální komunikace). & 6. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi II a učivo o referátu; aktivní využití komplexních jazykových rozborů (prameny a způsob práce). & 7. Specifika probírání středoškolského učiva o lexikologii a učivo o korespondenci; srovnání alternativních didaktických textů s tzv. produkcí oficiální (Kostečka, Hausenblas; Čechová, Styblík; zejména učebnicová produkce naklad. Trizonia). & 8. Specifika probírání středoškolského učiva o historických disciplínách a učivo o životopisu; využití populárně-vědných textů o češtině pro aktivní vyučování (Eisner, Jílek, Queneau - Ouředník, Šlosar aj.). & 9. Specifika probírání středoškolského učiva o frazeologii a učivo o publicistickém stylu I; rozvíjení invence ve slohovém vyučování. & 10. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách I a učivo o výkladu a úvaze; rozvíjení kompozice ve slohovém vyučování. & 11. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách II a o neverbální komunikaci; rozvíjení stylizace při nácviku psaní ve slohovém vyučování. & 12. Motivace učivem o rodných jménech I a realizací řečnických cvičení I; hodnocení slohových prací a klasifikace ve vyučování češtině vůbec. & 13. Motivace učivem o rodných jménech II a realizací řečnických cvičení II; trend k integritě tří složek předmětu (jazyk-sloh-literatura v tzv. užším a širším pojetí). & 14. Motivace učivem o zeměpisných jménech a realizací tzv. řízené diskuse; mimoškolní formy vyučování češtině. &15.Reforma maturitní zkoušky &16. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů &17.Praktický nácvik diagnostiky školních písemností
- Literatura
- HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 80-86039-39-0. info
- SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 251 s. ISBN 8004224393. URL info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak :didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 80-85787-24-5. info
- Martinková, Věra. Český jazyk I, II, III, IV. Tripolia, Praha 2001, 2002, 2002, 2004.ISBN 80-86448-16-9, 80-86448-21-5, 80-86448-24-X, 80-86448-27-4.
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 199 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN 80-7235-135-4. info
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 243 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 285 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 279 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Metody hodnocení
- Zápočet z didaktiky češtiny II student získává na základě vyučujícím stanoveného procenta docházky (tj. maximálně 3 absence), aktivní účasti na seminářích předpokládající připravenost studentů na každý seminář. Nezbytné je prezentování výstupu, kterým student reaguje na model efektivního vyučování českému jazyku a slohu (seznámení s jeho principy je náplní prvních setkání) a sestavení komplexního jazykového rozboru v rozsahu učiva SŠ. & Zkouška (nezávislá na vykonání pedagogické praxe) shrnuje tematiku probíranou v Didaktice češtiny I a v Didaktice češtiny II. Obsahuje rovnoměrně zastoupené problémové okruhy z českého jazyka a literatury (teze k nim jsou probírány na seminářích).Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky češtiny je získání zápočtu z předmětu CJBE01 (Didaktika češtiny I) a zápočtu z předmětu CJBE02 (Didaktika češtiny II).
- Informace učitele
- Náplň předmětu CJBE02 je identická s náplní předmětu UZCJBE02. Výuka probíhá ve dvou po sobě následujících dvouhodinovkách. Student bude po předchozí emailové dohodě s vyučujícím navštěvovat tu skupinu, která mu rozvrhově vyhovuje, tedy bez ohledu na to, jaký kód je u předmětu uveden a pod kterým se student fakticky zaregistroval.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/UZCJBE04