VIKMA07 Informační management

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Ing. Ivan Hálek, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Dušová
Rozvrh
Pá 20. 2. 13:20–14:55 C34, Pá 13. 3. 13:20–14:55 C34, Pá 3. 4. 13:20–14:55 C34, Pá 24. 4. 13:20–14:55 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem předmětu je rozšířit manažerské znalosti a dovednosti studentů v oblasti principů systémového myšlení, základů kybernetiky a teorie informace a usnadnit jim účinnou spolupráci s informatiky při navrhování a implementaci změn informačních systémů v organizaci. Kromě toho sleduje předmět tři dílčí, praktické cíle. Prvním z nich je seznámit studenty s existujícími informačními systémy podniku a možnostmi jejich využití v manažerské práci na různých stupních řízení a rozličných funkčních místech. Druhým cílem je rozšířit jejich manažerské znalosti a dovednosti do oblasti možné a účinné spolupráce s informatiky specialisty při navrhování nových informačních systémů nebo změn stávajících systémů tak, aby se staly účinnými nástroji jejich každodenní práce. Třetím významným cílem je upozornit studenty na podmínky, které musí respektovat při dílčích změnách informačních systémů vůči všem ostatním uživatelům, s nimiž jsou informačním systémem spojeni. Za těmito dílčími cíli je posílení vědomí souvislostí práce s ostatními uživateli informačního systému, vědomí celostnosti podniku a faktu, že jedině respektování této celostnosti je zárukou kvalitních rozhodnutí pro organizaci jako celek.
Osnova
  • 1. Blok – Systémový přístup, systémové modelování a úloha konceptora V této části se studenti seznámí s východisky a specifiky systémového přístupu k poznávání a zobrazování reality. Dále bude učiněn „můstek“ mezi teoretickou a aplikační oblastí systémového přístupu jako vztahu mezi pojmy systém a model. Model je vysvětlován jako zobrazení určité reality za účelem dalšího experimentování s cílem dosáhnout účelné změny organizace objektu – originálu, využitelnou k jeho efektivnímu řízení. 2. Blok – Kybernetika a teorie informace V této kapitole se studenti seznámí s druhou základní komponentou systémové vědy – kybernetikou. Jsou uvedeny součásti kybernetiky a základní pojmy. Dále se studenti seznámí s pojmem informace. Zde je rozebrána podstata, vznik a role informace v komunikaci a řízení složitých, zejména společenských systémů. Toto poznání je rámováno informatikou – oborem, který se zabývá tvorbou, přenosem a zprostředkováním informace uživateli. 3. Blok – Systémy řízení s využitím výpočetní techniky Budou naznačeny nejnovější tendence v oblasti využití výpočetní techniky a stručně popsán metodický aparát současných analytických programů, které se staly součástí informačních systémů podniků. V této souvislosti budou studenti seznámeni s využitím jednotlivých typů informačních systémů pro konkrétní stupně řízení a podnikové funkce. Po prostudování této části získá student přehled o základních stavebních prvcích (typech) počítačových programů, které zabezpečují činnost informačního systému podniku. 4. Blok – Navrhování a úpravy informačních systémů podniku Ukázka konceptu metody BSP (Business System Planning) umožňuje názorně provést analýzu informačního systému organizace včetně posouzení kontinuity informačních operací ve stávajícím systému a provedení nezbytných úprav před vlastním návrhem změny informačního systému. Prostřednictvím této metody získá student představu o tom, jak by se mělo postupovat při úpravách informačních systémů, aby byly efektivně zhodnoceny vynaložené prostředky a systém byl funkčně kompatibilní s cíli organizace.
Literatura
  • Hálek,I, Škapa, R. Systémy řízení. Sylabus pro účely kurzu Informační management (vystaven na IS MU)
  • Dohnal, J., Pour,J. Architektury informačních systémů. Praha: Ekopress, 1997.
  • Řepa,V. Analýza a návrh informačních systémů. Praha: Ekopress,1999.ISBN 80-86119-13-0
  • Boulding, K. E. The General Systems Theory – The Selection of Science. Management Science, 1956, č. 2.
  • Vodáček, L. Rosický, A. Informační management.Pojetí, poslání a aplikace.1.vyd. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-35-2
  • Basl, J. Podnikové informační systémy. Grada, Praha 2002. ISBN 80-274-0214-2.
  • Habr, J. - Vepřek, J. Systémová analýza a syntéza, Praha: SNTL, 1986
  • Kopčaj.A., Řízení proudu změn. Všedním způsobem nevšední rozvoj firmy. Zákonitosti a metody řízení proudu změn. Ostrava: KOPČAJ – SLIMA 90 a GRADA Publishing, s.r.o.1999, 300 str. ISBN 80-902358-1-6.
  • Bertalanffy, L. General Systems Theory. George Braziller, New York 1968
Metody hodnocení
Výuka je ve čtyřech blocích s předpokládaným samostudiem studentů podle podrobného doporučeného harmonogramu. Předmět je ukončen zkouškou, která je ústní a sestává z rozpravy nad dvěma taženými otázkami z předem vystavených tématických okruhů. Student má 7 minut na přípravu a potom předloží krátké sdělení o teoretických základech odpovědi. V následující rozpravě se pokusí o aplikaci teoretických poznatků na příkladu, který si sám zvolí. Proto je prospěšné, aby si studenti předem připravili vlastní příklady na aplikaci teoretických poznatků jednotlivých tématických okruhů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.