FAV163 Český film v boji o zkulturnění

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 15:00–20:45 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz představí socio-kulturní kontexty vývoje československé kinematografie v období do roku 1945 s důrazem na prosazování myšlenky, že film je médiem s kulturním posláním. Poukážeme na počáteční debatu o zábavních (komerčních) a kulturně-vzdělávacích aspektech kinematografie a dále se zaměříme především na to, jak byla myšlenka kulturního poslání kinematografie naplňována na rovině produkce a jak ji interpretovala a usměrňovala filmová cenzura. Osvětlíme tradici tzv. kulturních filmových představení a představíme si jejich různé varianty.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni popsat a vysvětlit okolnosti, v jakých se utvářely první koncepce filmově-kulturních institucí typu filmového archivu a muzea, filmové školy či filmového festivalu v českém prostředí.
Osnova
  • Spory o tzv. kulturní poslání kinematografie.
  • Kategorie kulturně-výchovného filmu.
  • Praxe kulturních filmových představení a tradice přednášek s diapozitivy.
  • Čs. amatérská kinematografie před rokem 1945.
  • Pozadí prvních koncepcí filmového muzea a filmového archivu.
  • Popularizační přednášky o filmu a kinematografii a koncepce filmové školy.
  • Prvorepublikové filmové výstavy a koncepce filmového festivalu.
Literatura
  • HEISS, Geront – KLIMEŠ, Ivan (2003): Obrazy času. Český a rakouský film 30. let / Bilder der Zeit. Der tschechischer und der österreichischer Film der 30er Jahre. Praha: NFA.
  • DOLEŽAL, Jiří (1996): Česká kultura za protektorátu. Školství, písemnictví a kinematografie. Praha: NFA.
  • BREGANT, Michal (1992): Avantgardní tendence v českém filmu. In: Filmový sborník historický 3. Praha: NFA, s. 137–215.
  • POKORNÝ, Jiří (1995): Film ve službách osvěty (1919–1928). Iluminace, 7, 1995, č. 1, s. 61–74.
  • KLIMEŠ, Ivan (2006): Děti v brlohu. Boj proti kinematografům – bojem o dítě. In: Hanáková, Petra – Heczková, Libuše – Kalivodová, Eva (eds.): V bludném kruhu. Mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha: SLON, s. 193–236.
  • MÍŠKOVÁ, Alena (1987): Tradice a vývoj československé vědecké kinematografie. Praha: ČSAV.
  • ZEMAN, Pavel (1995): Idea filmového archivu v Čechách. Iluminace, 7, č. 1 (17), s. 43–58.
  • LINHART, Lubomír (1962): Vznik nezávislé filmové kritiky 20. a 30. let. Film a doba 8, č. 12, s. 634–639.
Výukové metody
Dvouhodinová přednáška jednou týdně, kombinace seminární a přednáškové výuky, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Kontrola domácích úkolů. Kurz bude ukončen závěrečným testem.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/FAV163