PSB_345 Seberozvojová skupina

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Tatjana Bláhová (cvičící)
Mgr. Michal Diviš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Fuchsová (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/32, pouze zareg.: 0/32
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Profese psychologa s sebou nese mnoho odpovědnosti jak ke svým klientům, tak především k sobě samému, sebezkušenost a určitá míra sebepoznání je zde proto nutností. Cílem tohoto kurzu bude rozvoj empatie, pozorovacích schopností. Také usnadnit jednotlivým účastníkům orientaci ve vlastním prožívání a chování, tak i v chování jiných členů skupiny prostřednictvím prožitkových technik, zpětné vazby a skupinové dynamiky.
Osnova
  • Předmět je zaměřen především na sdílení prožitků ve skupině, navozované prostřednictvím různých technik a jejich následný důkladný rozbor. Studenti budou mít postupně možnost prozkoumat oblasti např. komunikace, interpersonálních vztahů, emocí.
Literatura
  • Skupinová psychoterapie v praxi. Kratochvíl Stanislav. Vyd. 3. doplněné. Praha: Galén, 2005. 297 s. ISBN 80-7262-347-8
  • Cílená zpětná vazba: Metody pro vedoucí skupin a učitele. Reitmayerová Eva, Broumová Věra. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007 – 176 s.ISBN 978-80-7367-317-8
  • Experiencing psychology :active learning adventures. Edited by Gary G. Brannigan. New Jersey : Prentice-Hall, 2000. x, 204 s. ISBN 0-321-03282-9.
  • Loď skupiny: Inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Rieger Zdeněk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007 – 206 s. ISBN 978-80-7367-222-5.
  • Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Edited by Irvin D. Yalom. Vyd. 1. Hradec Králové : Konfrontace, 1999 – 704 s. ISBN 80-86088-05-7.
Výukové metody
Interaktivní skupinový seminář, učení prožitkem.
Metody hodnocení
Pro splnění podmínek předmětu je nutná 80% docházka.
Informace učitele
Specifické informace k průběhu, obsahu či termínům výuky budou vždy vymezeny v úvodních setkáních jednotlivých skupin. Výuka bude probíhat blokově v průběhu dvou semestrů.(Každý semestr proběhne jedno víkendové setkání a tři celodenní)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2018, jaro 2021, jaro 2023.