RLB130 Moderní čínština I

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Táňa Dluhošová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLB130/01: Út 13:20–14:55 C42, T. Dluhošová
RLB130/02: Út 15:00–16:35 C42, T. Dluhošová
Předpoklady
Kurz navyžaduje žádnou předběžnou znalost čínštiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu student dosáhne úrovně A1 v těchto jazykových oblastech: - mluvení: student bude schopen reprodukovat základní konverzační schémata v konverzačních situacích, které rámcově určuje Učebnice moderní čínštiny I. Zároveň bude schopen samostatně aplikovat tyto schémata na jiné konverzační situace a témata. - čtení: student prokáže znalost čtení jednoduchých konverzačních textů uvedených v Učebnici moderní čínštiny I. Dále bude schopný aplikovat znalost gramatických jevů moderní čínštiny, slovní zásobu a principy čtení na neznámý text, který je svou úrovní ekvivalentní konverzačním textům Učebnice moderní čínštiny I. - psaní: Student si osvojí základní principy psaní čínských znaků, jejich vnitřní stavby a práci se slovníkem. Student bude schopen aktivně reprodukovat psaný text v Učebnici moderní čínštiny I. a využije dosažených znalostí při tvorbě vlastního textu. Celkový počet aktivní znalosti znaků rámcově určuje Učebnice moderní čínštiny I. - poslech: Student bude schopen porozumět záznamům konverzačních situací v Učebnici moderní čínštiny I a Učebnice čínské konverzace.
Osnova
  • 1. Úvod: typologická charakterizace čínštiny; úvod do fonetiky čínštiny (inciály, finály), slovíčka L1
  • 2. Lekce 1: fonetické cvičení, gramatický výklad: pořádek slov ve větě, tvoření otázky, příslovce.
  • 3. Lekce 1: fonetické cvičení, úvod do psaní znaků, cvičení, slovíčka L2
  • 4. Lekce 2: fonetické cvičení, gramatický výklad: tvoření otázky, přívlastek, měrová slova, gramatické cvičení
  • 5. Lekce 2: fonetické cvičení,znaky, čtení, gramatické cvičení, slovíčka L3
  • 6. Opakovací test, gramatické cvičení a konverzační cvičení
  • 7. Lekce 3: fonetické cvičení, gramatický výklad: přívlastek, počítací komplex, deiktická slova, atributivní slovce
  • 8. Lekce 3:fonetické cvičení,znaky, čtení, gramatické cvičení, slovíčka L4
  • 9. Lekce 4:fonetické cvičení, gramatický výklad, čtení
  • 10.Lekce 4:fonetické cvičení,znaky, čtení, gramatické a konverzační cvičení
  • 11. Opakování
Literatura
    doporučená literatura
  • Švarný, Oldřich a David Uher: Hovorová čínština. Úvod do studia hovorové čínštiny [Colloguial Chinese. An Introduction to the Chinese Language]. Olomouc: Univerzita Palackého 2001, 190 p. ISBN 80-244-0298-X.
    neurčeno
  • UHER, David, Xuemin LIU a Jakub VYKOUKAL. Učebnice čínské konverzace. Vydání první. Praha: Leda, 2007, 223 stran. ISBN 9788073351090. info
  • TŘÍSKOVÁ, Hana a Drahomír ILLÍK. Česko-čínská konverzace. Edited by Tchang Jün-ling Rusková. Praha: Academia, 1991. ISBN 8020003886. info
Výukové metody
Kurz je veden formou jazykových cvičení a vychází z Učebnice moderní čínštiny I, která vznikla na Univerzitě Palackého v Olomouci a je určena výhradně pro tento kurz. Důraz je kladen na rovnoměrné rozvíjení čtyř základních jazykových kompetencí: mluvení, čtení, psaní a poslech formou výkladu, cvičením a domácími úkoly.
Metody hodnocení
Úspěšné zakončení kurzu: dosáhnutí 70% celkového hodnocení Celkové hodnocení: domácí úlohy a příprava: 10% 1x průběžný test: 10% závěrečný test: 80%
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, jaro 2011.