US_115 Fotografie: podoby a role moderního média

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jiří Pátek (přednášející), PhDr. Aleš Filip, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
St 10:00–11:35 ?
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kursu se bude student základně orientovat v historii teoretických přístupů k fotografii a ve způsobech přemýšlení o fotografii. Díky ukázkám fotografického materiálu a příkladům z muzejní praxe bude schopen rozeznat základní fotografické techniky a pochopí technologickou podstatu fotografie. Obě části: teoretická i praktická poslouží jako základ, pro definování vztahu fotografie jako uměleckého média a fotografie jako média každodenní praxe. Což konkrétně znamená, že: • Student bude schopen rozlišit základní fotografické techniky od daguerrotypu až ke klasické bromostříbrné fotografii a pochopí, jak se technologická možnosti jednotlivých technik promítaly do každodenní i muzejní praxe fotografie. Zároveň na základě znalostí prehistorie fotografie, bude schopen chápat fotografii jako vyvrcholení hlouběji založené touhy západní civilizace po přesné zobrazovací technice. • Student dále pochopí, co znamenala a jaké důsledky měla existence fotografie jako tzv. umělecké fotografie, jenž představovala v minulých několika desetiletích dominantní interpretační paradigma. Bude schopen v aktuálním kontextu zhodnotit přednosti a nedostatky této koncepce a charakterizovat myšlenky a díla předních přestavitelů této epochy. • V oblasti teorie student na základě kritických rozborů pochopí vtah mezi pojmy, koncepcemi a názorovými proudy, které v současnosti ovládají diskurz o fotografii. (vizuální studia, moderna, postmoderna, kulturní historie) Nabité poznatky ukáží posluchači fotografii jako komplexní médium, které během své krátké historie formovalo skrze své aplikace v umění, vědě a ve veřejném prostoru, mentalitu naší civilizace.
Osnova
  • Osnova * 1. Příchod nového média – technologická podstata fotografie, fotografie jako završení mimetické touhy západního světa. (kreslící stroje, physionotrace, atd.) * 2. Příchod nového média – od daguerrotypu k bromostříbrné fotografii: historie optiky ve vztahu k vynálezu fotografie, historie chemismu ve vztahu k vynálezu fotografie, camera obscura, camera lucida atd. * 3. Tři otcové fotografie, tři principy fotografie – Daguerre, Talbot, Bayard, okolnosti a historicko-sociální podmínky prosazení se fotografického obrazu. * 4. Vynález fotografie a domácí prostředí – Stašek, Franz, Smetana, Petzval, von Ettinghausen ad. * 5. Smrt malířství: setkání fotografického a malovaného obrazu – vzájemný vliv malby a fotografie v dikci dobové kritiky, v dikci modernismu a současné teorie fotografie. * 6. Co je to historie fotografie? Chronologický průřez způsoby psaní historií fotografie (Eder, Newhall, Gernsheim, Skopec, Mrázková, Frizot). Pohled na konstruování historií fotografie skrze autorské stanovisko a sociální požadavky. * 7. Kanonická historie fotografie a její důsledky – modernistická vize historie umělecké fotografie a její postavení v postmoderní realitě. (Princip vyloučení a redukce reality, pojem tvůrčího génia, opozice amatérismu a profesionality, vztah historie fotografie a dějin umění) * 8. Historie fotografie a kulturní historie – analýza podnětů a zdrojů současného fotografického diskurzu. (Fotografie jako magie a přírodní fenomén, fotografie jako vynález bez předchůdců, fotografie a absentující objekt, role multiplikace obrazu) * 9. Fotografie a teorie – moderna, fotografie v úvahách teoretiků moderny a avantgardy (Greenberg, Benjamin, Funke, Moholy-Nagy ad.) * 10. Fotografie a teorie – postmoderna, teorie fotografie a teorie znaku (Saussure, Barthes, Baudrillard, Burgin) * 11. Fotografie a umění – piktorialismus a moderna * 12. Fotografie a umění – aplikace fotografie v postmoderním a konceptuálním umění
Literatura
  • Roland Barthes, Světelná komora. Vysvětlivka k fotografii, Archa, Bratislava 1994.
  • Matthew S. Witkowsky, Foto: Modernity in Central Europe 1918 – 1945, Thames & Hudson, NGA Washington 2007.
  • Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace, Barrister & Pricipal, FFMU Brno 2007.
  • Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká fotografie 1840 – 1950, Galerie Rudolfinum, Praha 2004.
  • Hans Belting, Konec dějin umění? MF, Praha 2000.
  • Richard Bolton (ed.), The Contest of Meaning. Critical Histories of Photography, MITT Press, 1996.
  • Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.
  • Susan Sontagová, O fotografii, Barrister & Pricipal a Paseka, Litomyšl 2002.
  • Mary Warner Marien, Photography and Its Critics. A Cultural History 1839 – 1900, Cambridge University Press, 1997.
  • Petra Trnková, Technický obraz na malířských štaflích. Česko-němečtí fotoamatéři a umělecká fotografie. Barrister & Principal, FFMU Brno 2008.
Výukové metody
přednášky, diskuse
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, jaro 2011.