AJ42012 Úvod do funkční syntaxe

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
5x2. 6 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Rozvrh
každý lichý pátek 12:30–14:05 G22
Předpoklady
( AJ40999 Postupová zkouška || AJ41002 Anglický jazyk II ) && 42001
Předmět je vyučován v angličtině. Je určen pro studenty, kteří jsou schopni plynule komunikovat v angličtině o odborných tématech. Předpokladem je znalost základů syntaxe (normativní syntaxe) a sémantiky a dobré analytické schopnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je vyučován v angličtině. Představuje funkční syntax v kontextu ostatních lingvistických směrů. Zkoumá funkci jazykových jednotek v aktu sdělení. Seznamuje studenty s teorií funkční větné perspektivy (FSP) a nastiňuje jiné přístupy k analýze informační struktury jazyka. Velkou pozornost věnuje aplikaci teorie funkční větné perspektivy v procesu překladu. Semináře se opírají o analýzu textů. Hlavní cíle kurzu: 1. Pochopení rozdílu mezi statickým a dynamickým přístupem k syntaxi a sémantice 2. Ovládnutí základů teorie informační struktury jazyka, zejména "Brněnské teorie funkční větné perspecktivy". 3. Získání schopnosti funkční analýzy diskurzu. 4. Pochopení dynamiky jazyka jako komunikačního systému. 5. Ovládnutí překladatelských metod zohledňujících typologické rozdíly mezi jazyky zejména na rovině syntaktické.
Osnova
  • Předmět je vyučován v angličtině Týden 1 Různé přístupy k syntaxi. Postavení funkční syntaxe v lingvistické teorii. Syntaktická analýza věty. Typy vět. Základní větné členy. Analýza textu. Týden 2 Teorie funkční větné perspektivy (FSP). FSP and překlad. Rozložení komunikativního dynamismu. Analýza textu. Týden 3 Faktory funkční větné perspektivy. Lineární modifikace. Kontextový faktor. Analýza textu. Týden 4 Kontextový faktor: "bezprostředně relevantní kontext" Sémantický faktor. Analýza textu. Týden 5 Východisko a jádro sdělení. Funkce komunikativních jednotek v FSP. Analýza textu. Instrukce k závěrečné práci.
Literatura
  • FIRBAS, Jan. Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, xv, 239. ISBN 0521373085. info
  • SGALL, Petr, Eva HAJIČOVÁ a Jarmila PANEVOVÁ. The meaning of the sentence in its semantic and pragmatic aspects. 1. vyd. Prague: Academia, 1986, ix, 353 s. info
  • CHAFE, Wallace L. Discourse, consciousness, and time : the flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago: University of Chicago Press, 1994, xiii, 327. ISBN 0226100545. info
  • QUIRK, Randolph. A comprehensive grammar of the English language. Edited by David Crystal. London: Longman, 1985, x, 1779. ISBN 9780582517349. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • DUŠKOVÁ, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 1988, 673 s. info
Metody hodnocení
Základem hodnocení je (1) písemná zkoukška ze syntaktické analýzy, zaměřená na interpretaci textu z hlediska FSP, (2) kritická analýza překladového textu z hlediska teorie funkční větné perspektivy, případně (3) souhrn článku, který představuje některý z přístupů k informační struktuře jazyka a
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2490
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2009, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2021.