DU1365 Tematický seminář: Řím, portrét města (312-1337)

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ivan Foletti (cvičící)
Garance
prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History
Rozvrh
každý sudý pátek 10:50–14:05 K31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Caput mundi je jeden z mnohých epitetů města Říma, které zdůrazňují jeho zásadní roli v rámci Evropské, ale i světové civilizace. Tento seminář se proto bude snažit přiblížit významné kroky, které provázely zrození a růst umění římského a tudíž i umění evropského středověku. Paradoxně se ale římská kulturní identita formovala také v rámci určité negace okolního světa, jsouc věčně „zaměstnaná“ uměleckou reflexí sebe samotné. Napříč celým středověkem budou proto detailně studována díla, která jasně vyjadřují tuto dvojí ambici římské umělecké propagandy: univerzálnost, spojenou s přítomností svatopetrského stolce a autoreflexi, díky které Zikmund Freud přirovnává Věčné Město k lidskému mozku. Cílem tohoto semináře je proto praktikovat schopnosti studentů detailně se zaměřit, v rámci římské reality, na jeden objekt studia, vycházeje z komplexní práce s odbornou literaturou. Zároveň jde o cvičení ústního projevu a o první kroky v produkci autonomních vědeckých textů.
Osnova
  • - Úvod I: Jak se připravuje seminář (práce s literaturou, vyhledávání pramenů, metodlogické premisy,...). - Úvod II: Zrození římské křesťanské kultury. - Úvod III: Císař a papež. - Fresky hypogea Via Livenza (IV. s.). - Mozaiky kostela Svaté Pudenziany (V. s.). - Slonovinové reliéfy umučení z British Museum (V. s.). - Mozaiky kaple San Venanzio v Lateránu (VII. s.). - Ikona Madonna della Clemenza (VI.-VIII. s.). - Mozaiky kostela Svaté Praxedy (IX. s.). - Ikona posledního soudu z Vatikánu (XI. s.). - Fresky papežské kaple v Sancta Sanctorum (XIII. s.). - Jacopo Torriti a Santa Maria Maggiore (XIII. s.). - Arnolfo di Cambio a „renesance“ sochařství (XIII. s.). - Poslední soud Pietra Cavallini v Santa Cecilia in Trastevere 1300.
Literatura
    povinná literatura
  • ANDALORO, Maria. La pittura medievale a Roma, 312-1431 : corpus. 1a ed. Milano: Jaca Book, 2006, 482 s. ISBN 8816603712. info
  • ANDALORO, Maria a Serena ROMANO. Arte e iconografia a Roma : da Costantino a Cola di Rienzo. Edited by Augusto Fraschetti. 1. ed. Milano: Jaca Book, 2000, 266 s. ISBN 9788816405370. info
  • KRAUTHEIMER, Richard. Rome : profile of a city, 312-1308. Edited by Marvin Trachtenberg. 1st. print. with new forewor. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 2000, xxiv, 389. ISBN 0691049610. info
    doporučená literatura
  • ANDALORO, Maria. La pittura medievale a Roma, 312-1431 : atlante : percorsi visivi. 1a ed. Milano: Jaca Book, 2006, 325 s. ISBN 8816603771. info
  • MATTHIAE, Guglielmo. Pittura romana del medioevo. Edited by Francesco Gandolfo. Roma: Fratelli Palombi, 1988, 387 s. ISBN 8876212361. info
  • MATTHIAE, Guglielmo. Pittura romana del medioevo. Edited by Maria Andaloro. Roma: Fratelli Palombi, 1987, 310 s. ISBN 8876212345. info
Výukové metody
Teoretická příprava, ústní a písemná prezentace ze strany každého účastníka, diskuze.
Metody hodnocení
1 ústní (45 min.) a písemná (10 stran textu, shrnující aktuální vědeckou situaci) prezentace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/DU1365