FAV181 Globalizace filmové výroby

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 14:10–18:15 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 0/22, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/22
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět procesům globalizace filmové výroby;
- použít informace o mezinárodních zakázkových produkcích k samostatné úvaze o klíčových otázkách globalizace médií
Osnova
  • Po úvodní teoretické přípravě, která nastíní základní otázky a pojmy současných teorií globalizace médií, si účastníci vyberou materiál pro vlastní případovou studii: jednu z amerických zakázkových produkcí, které byly v posledních 20ti letech natáčeny v Praze (většinou, ale ne pouze v barrandovských studiích, v českých lokacích, s českými profesionály a servisními organizacemi). Z dostupných zdrojů zmapují produkční historii daného projektu s důrazem na rozdělení kompetencí, průběžnou interakci a vzájemné vlivy mezi americkým řídícím centrem projektu (studio, producent, tzv. above-the-line talent ad.) na jedné straně a domácí profesní komunitou a infrastrukturou na straně druhé.
  • Nad shromážděnými informacemi si položí otázky o:
  • - dělbě rozhodovacích pravomocí, práce a hierarchii moci v mezinárodních štábech, a to v jednotlivých fázích přípravy, natáčení a postprodukce;
  • - o vlivu příchozího projektu na kariéry filmařů (ideálně na příkladu jedné profese, například produkčního či asistenta architekta), rozvoj domácí infrastruktury a publicitu Prahy jako kreativního klastru a turistické destinace;
  • - o vlivu produkčního procesu na tematickou a stylistickou rovinu výsledného díla a naopak (lokace, rozpočet, žánr);
  • - o jeho vlivu na recepci, zvláště domácí.
  • Výběrový soupis teoretických pojmů a témat:
  • - transnational production studies: local/global (“glocal”) production, runaway production/ co-production
  • - Global Production Networks (GPN) = networks combining concentrated dispersion of the value chain across national boundaries with a parallel process of integration of hierarchical layers of network participants
  • - labour geographies: outsourcing, offshoring, New International Division of Cultural Labor (NICL)
  • - creative clusters: societal, network and territorial embeddedness
  • - cultural technology transfer, impurities of production systems
  • Orientační (neúplný) přehled zahraničních zakázkových filmů natočených na Barrandově:
  • http://www.imdb.com/company/co0012268/
Literatura
    povinná literatura
  • Wasko, Janet and Mary Erickson, eds. Cross-Border Cultural Production: Economic Runaway or Globalization? Amherst, New York: Cambria Press, 2008.
    doporučená literatura
  • Scott, Allen J. The Cultural Economy of Cities. London: Sage, 2000.
  • Elmer, Greg and Mike Gasher, eds. Contracting Out Hollywood. Runaway Productions and Foreign Location Shooting. Lanham (MD): Rowman & Littlefield, 2005.
  • Miller, Toby, Nitin Govil, John McMurria, Richard Maxwell and Ting Wang. Global Hollywood 2. London: BFI – University of California Press, 2005.
  • Goldsmith, Ben and Tom OʼRegan. The Film Studio: Film Production in the Global Economy. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 2005.
  • Ezra, Elizabeth and Terry Rowden, eds. Transnational Cinema: The Film Reader. London and New York: Routledge, 2006.
  • Hozic, Aida A. Hollyworld: Space, Power, and Fantasy in the American Economy. Ithaca: Cornell University Press, 2001.
Výukové metody
seminář, případové studie
Metody hodnocení
prezentace případové studie
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/FAV181