FJ0B750 Frankofonie v České republice

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zuzana Raková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Petr Vurm, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:10–15:45 G31
Předpoklady
Podmínkou zápisu do kurzu je znalost francouzštiny. Výuka probíhá ve francouzštině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se vznikem a vývojem pojmu frankofonie a se vznikem a fungováním Mezinárodní organizace Frankofonie (OIF). Pozornost bude věnována vývoji frankofonních institucí v českých zemích (Alliances fr. a další), a pozici České republiky v rámci Mezinárodní organizace Frankofonie. Studenti se seznámí s různými možnostmi frankofonní výuky u nás i v zahraničí.
Osnova
  • Přednáška : 1. Organisation internationale de la Francophonie – místo České republiky v Mezinárodní organizaci Frankofonie. 2. vývoj výuky francouzštiny na českých školách a frankofonního školství v českých zemích. 3. současná školská politika v oblasti výuky jazyků v ČR ve srovnání s některými evropskými zeměmi. 4. výuka francouzštiny v současném školském systému ČR. 5. bilingvní česko-francouzské sekce na gymnáziích v ČR 6. české sekce na francouzských lyceích.
Literatura
  • REZNIKOW, Stéphane: Francophilie et identité tchèque (1848-1914), Honoré Champion, Paris, 2002.
  • FARANDJIS, Stélio: Philosophie de la Francophonie, L´Harmattan, Paris, 1999.
  • DEREUMAUX, René-Maurice: L´Organisation Internationale de la Francophonie. L´institution internationale du XXIe siècle, L´Harmattan, Paris, 2008.
  • POISSONIER, Ariane, SOURNIA, Gérard: Atlas mondial de la francophonie. Du culturel au politique. Préface de Ghassan Salamé. Édition Autrement, Paris, 2006.
  • HNILICA, Jiří. Francouzský institut v Praze 1920-1951 : mezi vzděláním a propagandou. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2009, 237 s. ISBN 9788024616636. URL info
  • RAKOVÁ, Zuzana. La section tchécoslovaque / tcheque du lycée Carnot de Dijon. Studia Romanistica. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009, roč. 9, č. 1, s. 131-139. ISSN 1803-6406. info
  • RAKOVÁ, Zuzana. Les sections lycéennes tchécoslovaques et tcheques en France 1920-2009. Romanica Olomucensia. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, roč. 21, č. 2, s. 175-183. ISSN 1803-4136. info
  • REZNIKOW, Stéphane. Frankofilství a česká identita 1848-1914. Translated by Alena Lhotová. 1. české vyd. V Praze: Univerzita Karlova, 2008, 561 s. ISBN 9788024614373. info
Výukové metody
Přednáška : 1. Organisation internationale de la Francophonie – místo České republiky v Mezinárodní organizaci Frankofonie. 2. vývoj výuky francouzštiny na českých školách a frankofonního školství v českých zemích 3. současná školská politika v oblasti výuky jazyků v ČR ve srovnání s některými evropskými zeměmi. 4. výuka francouzštiny v současném školském systému ČR. 5. bilingvní česko-francouzské sekce na gymnáziích v ČR 6. české sekce na francouzských lyceích. Seminář : seminář bude zaměřený na seznámení s metodologií využití dotazníkového výzkumu při zpracování seminární práce na dané téma.
Metody hodnocení
Závěrečná ústní zkouška z probíraných témat, účast na dotazníkovém výzkumu. Podmínkou připuštění ke zkoušce je aktivní účast ve výuce (80%).
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Výuka probíhá každý týden.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.