JAPX215 Japonský jazyk IV.

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Bc. Mgr. Jakub Havlíček, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Bc. Ondřej Šefčík, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. RNDr. Václav Blažek, CSc.
Seminář japonských studií - projekt OPVK – Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 19:10–20:45 K33
Předpoklady
JAPX201 Japonský jazyk III.
JAPX201 Japonský jazyk III.
Předmět je třeba registrovat současně s kurzem JAPX212 Japonské písmo IV.
Předmět je určen studentům mimo obor japanistika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je rozvíjet znalost základů mluvené japonštiny. Studenti, kteří chtějí kurz navštěvovat, musí disponovat znalostí slabičných abeced hiragany a katakany a přibližně 150 základních znaků kandži. Kurz je zaměřen na rozvoj jednoduchých konverzačních schopností a schopnosti porozumění mluvené řeči. Po úspěšném absolvování kurzu je student schopen vést jednoduchou konverzaci v japonštině v základních životních situacích.
Student je po absolvování kurzu schopen
popsat stavbu japonské věty;
interpretovat význam sdělení v japonském jazyce;
využít znalost základní slovní zásoby a gramatických struktur v praktické komunikaci;
rozlišit základní kategorie japonské gramatiky;
konstruovat sdělení v japonském jazyce na základě probrané slovní zásoby, gramatických struktur a konverzačních obratů;
zdůvodnit správnost použití probrané slovní zásoby a konverzačních obratů v různých životních situacích.
Osnova
  • 0. Úvodní informace ke kurzu;
  • 1. opakování učiva kurzu JAPX201 Japonský jazyk III.;
  • 2. „už“ a „ještě ne“, srovnávání míry vlastností, slovní zásoba;
  • 3. přídavné/podstatné jméno a partikule „no“, „cumori da“ - plánování;
  • 4. adjektivum + „naru“, „dokokani“ a „dokonimo“, použití partikule „de“, slovní zásoba;
  • 5. konverzační cvičení – na nádraží, vyjádření přání/úmyslu;
  • 6. „tari- tarisuru“, „koto ga aru“, komunikace ve škole, slovní zásoba;
  • 7. „-ndesu“, „-sugiru“, rady a doporučení;
  • 8. zdůvodnění, nutnost, slovní zásoba;
  • 9. pravděpodobnost, konverzační cvičení - nemoc;
  • 10. vyjádření možnosti/schopnosti, pravděpodobnost, opakování děje; 11. opakování, konverzační cvičení;
  • 12. opakování.
Literatura
  • Eri Banno, Yutaka Ohno (eds.): Genki 1: An Integrated Course in Elementary Japanese 1. Tokyo: Japan Times, 1999.
  • Nymburská, Dita - Vostrá, Denisa - Sawatari, Mami: Japonština. LEDA 2007.
Výukové metody
Přednášky - teoretická příprava, písemná, poslechová a konverzační cvičení.
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test, k úspěšnému zvládnutí zkoušky je potřeba dosáhnou alespoň 80 bodů ze 100. Podmínkou je pravidelná účast na výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012.