SRUS_21 Knižní kultura II.

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavel Křepela (přednášející), Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu bude seznámit studenta s problematikou knižní kultury ve dvou základních rovinách. V první z nich půjde o historický a terminologický exkurz, jenž ve vybraných kapitolách přiblíží problematiku fenomenu psaných/tištěných artefaktů od nejstarších údobí lidské kultury až po knižní (multimediální) produkci současnosti, především v kontextu evropského kulturního prostoru. Základním prizmatem bude metodika dějin umění a estetická interpretace zmiňovaného vývoje, jakož i hlediska filosofická či sociálně-politologická. Druhou rovinou pak bude snaha o přiblížení praktických otázek knižní produkce a nakladatelské činnosti – tj. právní aspekty problematiky, překladatelská, editorská a redakční práce. Student by si zároveň měl osvojit základní editorské a redakční dovednosti na základě samostatně provedených dílčích úkolů, popř. v návaznosti na vlastní tvůrčí činnost vyplývající ze studijních povinností v jiných předmětech.
Osnova
  • 1) Dar božského Thovta – vznik písma, počátky textového záznamu a nejranější literární památky, „materializace“ paměti, kniha ve starověku
  • 2) Knihovna jako labyrint světa / kniha jako jeho katalog – knižní kultura na počátku evropské kultury – základní pojmy a charakter vydavatelské praxe v raném středověku, odkaz antického světa, židovská a islámská tradice knihy, instituce knihovny, svaté knihy
  • 3) Na úsvitu humanismu – kniha jako kulturně-emancipační nástroj, šíření vědění, důsledky Guttenbergova vynálezu
  • 4) Kniha v proměnách forem – různé intepretace fenomenu knihy: • esoterní nástroj – hermetická literatura, židovská praxe studia knih • prodejní artikl – počátky knižních veletrhů • umělecké dílo – vývoj ilustrování knih • medium vysoké kultury
  • 5) Význam dostupnosti textu v osvíceneckém modelu vzdělanosti – kniha a denní tisk jako osnova vzniku občanské společnosti, technické podmínky šíření tisku (Habermas) – rozšiřování průmyslového knihtisku a vynález rotačního tiskového stroje, otevřenost informačních zdrojů, knižní produkce a formování vědeckého diskurzu
  • 6) Role knihy v (post)moderní společnosti – popularizace četby (Benjamin) – přínos i úskalí, pojem kýče/uměleckého artefaktu v literatuře (charakteristika, formální estetické hodnocení), nové reprodukční techniky, zánik klasické knihy?, kniha a multimedia 7) Stručný vývoj nakladatelské činnosti – fenomen nakladatelských domů na evropské půdě, středoevropský kontext 19. a 20. století, vývoj v českých zemích – hlavní projekty a edice ve 20. století, stručná charakteristika a složení současné knižní produkce ČR
Literatura
  • DOKULIL, Ivan. Vojtěch Preissig knižní úprava, písmo, exlibris. Edited by Albert Kutal. 1967, 194 s. info
  • VEČERKA, Radoslav. Slovanské počátky české knižní vzdělanosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 107 s. URL info
  • KVĚT, Jan. Iluminované rukopisy královny Rejčky : příspěvek k dějinám české knižní malby ve století XIV. V Praze: nákladem České akademie věd a umění, 1931, viii, 288. URL info
Výukové metody
přednášky, čtení textů, diskuse, exkurze
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012.