FF:FAV193 Kreativní práce v médiích - Informace o předmětu
FAV193 Teorie kreativní práce v médiích
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Luděk Havel, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:30–14:05 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 57 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit teoretické koncepce kreativní práce ve filmu a televizi; aplikovat je na praxi v českých médiích v historii i současnosti.
- Osnova
- Teorii či estetiku médií nepěstují jen akademici – je nedílnou součástí každodenní práce režisérů, kameramanů, scenáristů, střihačů, zvukařů či architektů, ale také produkčních, skriptek či osvětlovačů. Je to implicitní, „nízká“ teorie, která se jeví jako praktické vědění vrostlé do nástrojů, prostředí, gest, způsobů záznamů a komunikace či výchovy nebo odmítání adeptů. Postupy koordinace se spolupracovníky, rozhodování mezi alternativními možnostmi tvůrčího řešení, plánování projektů a dílčích úkolů, hodnocení předběžných výsledků či odhadování účinků a reakcí publika vyžadují hlubokou znalost kolektivně sdílených konvencí a hodnotových kritérií, které často nejsou nikde explicitně formulovány a fixovány, mění se v čase, podle profesních skupin a sektorů mediálního průmyslu. Přednáška bude zkoumat pragmatické (praktické), technické, normativní a pedagogické aspekty estetického myšlení filmových či televizních profesionálů na konkrétních příkladech z dějin českých médií, vč. jejich institucionálních, kulturněpolitických, ekonomických a genderových podmínek. Výklad bude vycházet ze současných etnografických, sociologických a politickoekonomických výzkumů mediální produkce, které bude aplikovat na specifické otázky kreativní práce v dějinách a současnosti českého filmového a televizního průmyslu. Nabídne provizorní závěry ze studia dosud neprobádaných archivních pramenů a orální historie, ale také kritickou analýzu dobře známých zdrojů, jako jsou (auto)biografie, učebnice, veřejná vystoupení, scénáře i samotné filmy.
- Výčet dílčích témat:
- - přehled teorií kreativní práce
- - metodologie a prameny pro empirický výzkum kreativní praxe
- - praktická teorie filmových a televizních profesionálů ("lay theory")
- - estetika produkce
- - lekce státních médií: kreativita v podmínkách centrálního řízení a politického dozoru
- Literatura
- CALDWELL, John Thornton. Production culture : industrial reflexivity and critical practice in film and television. Durham: Duke University Press, 2008, x, 451. ISBN 9780822341116. info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/FAV193