DU2708a Originalita a autenticita ve středověkém umění

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kristina Ketmanová (přednášející)
Mgr. Matěj Kruntorád, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 19:10–20:45 K31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky se budou věnovat možnostem, jak přemýšlet o originalitě a autenticitě středověkých uměleckých děl. V současnosti s originalitou těchto děl bezpochyby pracujeme. Jak se ale originalita hodnotila ve středověku? Existovala vůbec? Budeme se zabývat funkcí těchto děl v minulosti a dnes a jejím vztahem k prezentaci. Zamyslíme se nad tím, jak velkou měrou ovlivňuje naše vnímání stav zachování středověkého umění.
Osnova
  • 1. Teoretický úvod k používaným pojmům (originalita, autenticita, citace, apropriace, recyklace,...). Originalita v moderním a postmoderním umění jako fenomén formující náš současný postoj.
  • 2. Tradice vs. inovace. Co je to podobnost?
  • 3. Středověká dílna (autor, objednavatel, konceptor, fungování uměleckého provozu – skicáře, školení,...).
  • 4. Vynález tisku a „mediální revoluce“ a jejich dopad na středověké umění (práce s grafickými předlohami).
  • 5. Změny funkce středověkého umění a jeho prezentace (dílo v muzeu a liturgickém prostoru, výstavní strategie,...)
  • 6. Restaurování a památková péče jako interpretace středověkého umění (od baroka po současnost, včetně technologií)
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014.