FF:DU2710m Fotografie jako relikvie - Informace o předmětu
DU2710m Fotografie jako relikvie. Francouzská vizuální studia
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Michaela Fišerová (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 15:50–17:25 K21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny umění (program FF, N-HS)
- Dějiny umění (program FF, N-OT)
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje studenty s reflexí zvláštních diskursivních očekávání od fotografie, jak ji formulují stěžejní představitelé současné francouzské filosofie, antropologie a historie umění. Na konci kurzu student získá základní přehled v dané problematice, terminologii a způsobu argumentace vybraných myslitelů z oblasti francouzských vizuálních studií.
- Osnova
- Praktické otázky: koncepce a organizace kurzu, prezentace studijních textů. Způsob závěrečného hodnocení. Teoretický úvod do problematiky francouzských vizuálních studií.
- Fotografie jako otevřený okamžik. Roland Barthes. Jean-Paul Sartre. Maurice Merleau-Ponty. Tematické okruhy: (1) principy Barthesovy sémiologie obrazu; (2) pochybnosti o analogii vs pochybnosti o systému; (3) temporalita fotografie (4) dvě cesty fenomenologie obrazu: Sartre a Merleau-Ponty; (5) otevřený okamžik
- Fotografie jako punkce z viditelného. Marie-José Mondzainová. Tematické okruhy: (1) Byzanský obrazoborecký spor; (2) terminologická inovace: ikona, modla, obraz; (3) smínky Turínského plátna; (4) punkce z viditelného
- Fotografie jako místo kontaktu s minulostí. Georges Didi-Huberman. Tematické okruhy: (1) spor o zobrazení holokaustu; (2) fotografický fakt a fetiš; (3) fotografie jako přežívající obraz; (4) Didi-Hubermanova kritika Benjamina; (5) kontaktní magie
- Fotografie jako vědecký fetiš. Bruno Latour. Tematické okruhy: (1) vědecká vizualizace ; (2) obrazová konstrukce faktů; (3) Iconoclash; (4) kaskády obrazů; (5) věda a fetišizace
- Fotografie jako falešný důkaz. Jean Baudrillard. Paul Virilio. Tematické okruhy: (1) Baudrillardova kritika simulace a substituce; (2) fotografie jako simulakrum; (3) Viriliova kritika panoptika; (4) fotografie jako stroj vidění; (5) nepravá skutečnost, falešný důkaz
- Fotografie jako rituální předmět. Pierre Bourdieu. Michel Maffesoli. Tematické okruhy: (1) dvě cesty sociologie obrazu; (2) Bourdieu: habitus, třídní distinkce; (3) Maffesoli: tribalismus, nomádství; (4) rituální užití
- Výukové metody
- Cyklus přednášek vycházející z powerpointových prezentací, které budou studentům k dispozici. Na konci každé přednášky krátká diskuse na dané téma. Samostudium doporučené literatury.
- Metody hodnocení
- Písemný terminologický test prověřující znalosti základních pojmů a koncepcí, které jsou probírány v rámci kurzu.
- Informace učitele
- Základní literatura: Barthes, R., Svetlá komora. Archa, Bratislava 1994. Merleau-Ponty, M., Oko a duch. Obelisk, Praha 1971. Didi-Huberman,G., Invention de l'hystérie, Macula, Paris 1982. Didi-Huberman,G., La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme et modernité de l‘empreinte, Minuit, Paris 2008. Mondzain M.-J., Le commerce des regards, Seuil, Paris, 2003. Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. The MIT Press, Cambridge 2002. Baudrillard. J.: Fotografie. Pretože ilúzia neoponuje realite. In: Profil súčasného výtvarného umenia, č. 3, 2006. Virilio, P.: Stroj videnia. Slovenský filmový ústav, Bratislava 2002. Maffesoli, M., Fišerová, M., Tížik, M.: Združujeme sa okolo digitálnych obrazov, Anthropos, č. 3, 2005. Bourdieu, P.: Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie, Minuit, Paris 2003. Doplňující literatura: Barthes, R.: Rétorika obrazu, in: Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004. Barthes, R., Le message photographique, in : Roland Barthes, Lobvie et l‘obtus, Seuil, Paris, 1982 Barthes, R., Vingt mots-clés pour Roland Barthes, in : Roland Barthes, Oeuvres compl?tes IV, Seuil, Paris, 2002 Mondzain M.-J., Image et filiation, in: Vivre le sens, Seuil, Paris, 2008 Schaeffer, J.-M., L'image précaire. Du dispositif photographique, Seuil, Paris, 1987 Frazer, J. G., Origines magiques de la royauté, Paris, Librairie Paul Geuthner, 1920 Didi-Huberman,G., Images magré tout, Minuit, Paris, 2003 Didi-Huberman, G., Ninfa moderna. Agite/Fra, Praha, 2009 Didi-Huberman, G., Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov. Kalligram, Bratislava, 2006. Didi-Huberman, G., L´image survivante. Histoire de l´art et temps des fantômes selon Aby Warburg, Minuit, Paris, 2002 Didi-Huberman, G., Devant l´image. Question posée aux fins dune histoire de l´art, Minuit, Paris, 1990 Didi-Huberman, G., Ce que nous voyons, ce qui nous regarde, Minuit, Paris, 1992 Chéroux, C. (éd.), Mémoire des camps. Photographies des camps de concentration et dextermination nazis (1933-1999), Marval, Paris, 2001 Nancy, J.-L., La représentation interdite, in :Nancy, J.-L. (éd.), L'art et la mémoire des camps. Représenter, exterminer, Seuil, Paris, 2001 Sartre, J.-P., L'Imaginaire, Gallimard, Paris, 1980 Sartre, J.-P., L'Imagination, PUF, Paris, 1989 Rodin, A., L'art. Entretiens réunis par Paul Gsell, Paris, Grasset, 1951 Latour, B.: Čo je Iconoclash? Alebo: Je vôbec nejaký svet mimo vojny obrazov?. In: Profil súčasného výtvarného umenia. 2003, č. 3 - 4. Latour, B., Petites leçons de sociologie des sciences, La Découverte, Paris, 1993 Latour, B., Nikdy sme neboli moderní, Bratislava: Kalligram, 2003. Latour, B., Petite réflexion sur le culte moderne des dieux faitiches, Les empecheurs de penser en rond, Le Plessis-Robinson, 1996 Duprat, A., Images et Histoire. Outils et méthodes d’analyse des documents iconographiques, Belin, Paris, 2007 Mondzain M.-J., Image, icône, économie, Seuil, Paris, 1996 Nicéphore, Discours contre les iconoclastes, Klincksieck, Paris, 1989 Mondzain M.-J., L'image, peut-elle tuer?, Bayard, Paris, 2002 Mondzain, M.-J.: The Holy Shroud. How invisible hands weave the undecidable. In: Latour, B., Weibel, P.: Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, 2002. Mondzain M.-J., Homo spectator, Bayard, Paris, 2007 Deleuze, G.: Simulacre et la philosophie antique. In: Logique du sens. Minuit, Paris, 1969. Baudrillard, J.: O svádění. Olomouc: Votobia, 1996. ARNAUD, M., Baudrillard, J., GANE, M.: Rozhovory s Baudrillardem. Olomouc: Votobia, 1997. Baudrillard, J. .: Amerika. Dauphin, 2000. Baudrillard, J.: Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum, 2001. Virilio, P. : Informatická bomba.Český Kostelec : Pavel Mervart, 2004. Virilio, P. Přeexponované město. In: Labyrint revue. Kultura velkoměst. č. 5 - 6, 1999. Bourdieu, P.: Teorie jednání. Praha: Karolinum 1998. Bourdieu,P.: O televizi. Brno: Doplněk, 2002. Maffesoli, M.: O nomádství. Iniciační toulky. Praha: Prostor, 2002. Maffesoli, M.: Rytums života. Variácie o postmodernom imaginárne. SOFA, Bratislava, 2006. Sicard, M., L'année 1895, l'image écartelée entre voir et savoir, Les empecheurs de penser en rond, Le Plessis-Robinson, 1994 Sicard, M., La fabrique du regard, Odile Jacob, Paris, 1998 De Duve, T., Póza a momentka. in: Co je to fotografie? Herrmann & synové, Praha 2004.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/DU2710m