FAVz038 Film Style and Aesthetics: Theories, Methods, Analysis

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Warren Buckland (přednášející)
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Šimon Bauer (pomocník)
Mgr. Luděk Havel, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Mateřské obory/plány
předmět má 46 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
At the end of the course students should be able to: understand and explain selected questions of history and theory of film style.
Osnova
  • A ‘methodological theory’, in Francesco Casetti’s definition, studies a particular aspect of cinema using criteria from one theoretical perspective. Each methodological theory generates a specific type of knowledge while excluding other perspectives. In this series of lectures and seminars, I plan to outline a series of methodological theories film studies scholars have developed over the previous 40 years, highlighting the specific type of knowledge each generates about film. These include: theories of film style; textual analysis; narratology; auteur analysis; and film poetics, with a focus on Hollywood style, European style, Ozu’s late style, and the recent films of David Lynch.
  • Lectures will cover the following topics and films:
  • • Style, Narrative, and Narration in Hollywood (Lonedale Operator, The Big Sleep, Jurassic Park, The Lost World)
  • • Narration and Focalisation in European cinema (Alice in the Cities, Wings of Desire)
  • • Poetics of Film Editing and Lighting (The Trial, An Autumn Afternoon, Return of the Secaucus 7, Notorious)
  • • Wes Anderson as auteur These will be supplemented with two seminars, devoted to: • David Lynch’s puzzle films (especially Mulholland Dr. and Inland Empire).
  • Preparatory Readings
  • 1. Warren Buckland Directed by Steven Spielberg: Poetics of the Contemporary Hollywood Blockbuster
(Continuum, 2006), chapter 2.
  • 2.Barry Salt ‘The Shape of 1999’, in Moving into Pictures: More on Film History, Style, and Analysis (London: Starword, 2006): 330-43.
  • 3. Thomas Elsaesser ‘Film as System’, in The Persistence of Hollywood (New York: Routledge, 2012): 105-26.
  • Exam
  • 1. Thomas Elsaesser and Warren Buckland, ‘Film Theory, Methods, Analysis’, in Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis (London: Bloomsbury Academic, 2002): 1-25.
  • 2. David Bordwell, ‘The Way Movies Look: The Significance of Stylistic History’, On the History of Film Style (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1997): 1-12.
  • 3. Kristin Thompson and David Bordwell, ‘Space and Narrative in the Films of Ozu’, Screen, 17, 2 (1976): 41-73.
  • The plan of individual lectures:
  • 1. Editing in John Sayles's The Return of the Secaucus 7
  • 2. Narration in Jurassic Park
  • 3. Film as a System
  • 4. Wes Anderson as Auteur
  • 5. Narrative Analysis of Mulholland Dr.
  • 6. Seminar on Inland Empire
Literatura
  • BORDWELL, David. On the history of film style. Cambridge: Harvard University Press, 1997, x, 322. ISBN 0674634292. info
  • BORDWELL, David, Janet STAIGER a Kristin THOMPSON. The classical Hollywood cinema : film style & mode of production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985, xv, 506. ISBN 0231060556. info
Výukové metody
lectures
Metody hodnocení
written test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
A block of lectures, April 15-18, 2013.
Bloková výuka v angličtině, 15.-18. dubna 2013.

Timetable of the lectures (room C34):
• Mo, 15 April, 13.20-14.55
• Tu, 16 April, 15.50- 19.05 (10 min break in the middle)
• We, 17 April 12.30-14.05
• Th, 18 April 9.10-12.25 (10 min break in the middle)


The plan of individual lectures:
1. Editing in John Sayles's The Return of the Secaucus 7
2. Narration in Jurassic Park
3. Film as a System
4. Wes Anderson as Auteur
5. Narrative Analysis of Mulholland Dr.
6. Seminar on Inland Empire
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Full time students: 100% presence at the lectures is required. Distance students: two absences are tolerated.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/FAVz038