IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Panák Husárová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 10:50–14:05 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost
  • 4.) hypertext a narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
    neurčeno
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.