IM103 Umění mediální ekologie

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Dolanová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 14:10–17:25 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Tématem přednášek je vztah tzv. umění nových médií a ekologického myšlení. Budeme se věnovat ekologii v rozšířeném smyslu podle Félixe Guattariho. Guattari v textu Tři ekologie, (1989) navrhuje rozšířit pojem ekologie z environmentální oblasti do oblastí sociální a politické. Nabízí vskutku estetická praxe, ve spojení s vědou a technologií, účinné odpovědi na otázky týkající se životního prostředí? Na jaké historické příklady mohou na přírodní procesy zaměření tvůrci navazovat, a jakými tématy se zabývají a jaké postupy využívají ekologicky zaměření umělci dnes? Budeme se soustředit na umělecké formy, jejichž součástí je dialog, na díla, směřující od estetické k sociální funkci, na problematiku sociálně angažovaného umění s environmentálním zaměřením a možné způsoby jeho hodnocení. Budeme se věnovat také proměňujícímu se vztahu ekologického umění a technologie, genetickému umění, ekologickému uměleckému aktivismu. A snažit se odpovědět na otázku, zdali v posledních letech či desetiletích probíhá environmentální obrat v umění, jak jej lze charakterizovat, a jaký může být jeho význam v širším společenském kontextu.
Osnova
  • TÉMATA
  • 1) Tři ekologie Seznámení s předmětem. Co jsou tři ekologie? Spojení ekologie, umění a nových médií. Co je ekologie mediálního umění? Prolínající se historie ekologií a umění. A co je ekologické umění - nástin možné historie/možných historií. KE ČTENÍ: - Matthew Fuller, Media Ecologies. Materialist Energies in Art and Technoculture - kapitola Introduction: Media Ecologies (s. 1-12) - Félix Guattari, The Three Ecologies (s. 19-45) - Marga J. Bijvoet: Greening of Art (online) (předmluva a části 1-3, ale i další) - Murray Bookchin: The Ecology of Freedom: The Emergence and Dissolution of Hierarchy (úryvek) - Rachel Carson - Silent Spring (úryvek)
  • 2) Místo jako základ Vývoj umění ve vztahu ke krajině od 19. století. Nové prostory ekologického umění. Land-art a zemní umění 60. a 70. let ve vztahu k současnému umění (příklady: Z. Ságlová, sympózium na chmelnici v Mutějovicích; Hugo Demartini, R. Smithson, Hans Haacke, Agnes Dennes...). Nová místa umění mimo tradiční prostor galerie. KE ČTENÍ: - Robert Smithson: The Collected Writings - kapitoly A Sedimentation of the Mind: Earth Projects, 1968 (s. 100-113), The Spiral Jetty, 1970 (s. 143-153) , What is A Museum? (1967) (s. 43 - 51) a A Tour of the Monuments of Passaic, New Jersey (1967) (s. 68 - 74) - Robert Smithson, Dialectic of Site and Nonsite, 1972 (In: Situation, s. 36) - Agnes Denes, Art for the Third Millenium - Creating a New World View. Online at: M.J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technology. Jako pdf ke stažení na: http://www.stichting-mai.de/hwg/inhalt.html. - Karel Srp, "toto není happening, ale..." Akce, tělo, české umění šedesátých let (s. 28-53) - Jana Ševčíková - Jiří Ševčík, Zrození města z krajiny aneb simulovaný ráj. Příspěvek k problematice ve vztahu přírody a výtvarné kultury v 19. století (In: Člověk a příroda v novodobé české kultuře) - Pavlína Morganová, Akční umění, 2010 - Martha Rosler, Immigrating, 1975 (In: Situation, s. 152-153) - Arjun Appadurai, The Production of Locality, 1996 (In: Situation, s. 171-174) - různé texty z: http://www.artsandecology.org.uk/ - Gordon Matta-Clark, Statement, 1976 (In: Situation, s. 33) - Craig Owens, Earthwords, 1992 (In: Situation, s. 37) - Michel Foucault, Other Spaces, 1967 (In: Situation, s. 53 - 54) - Hal Foster, The Artist as Ethnographer, 1996 (In: Situation, s. 74 - 77)
  • 3) Technologie ekologie Studenti oznámí písemně své téma pro prezentaci a závěrečnou práci (jedná se o jedno a to samé téma), a zapíší se na prezentaci na jeden z následujících seminářů. Process art, konceptuální umění, systémové myšlení vs. ekologie KE ČTENÍ: - Owen F. Smith, Fluxus Praxis: An Exploration of Connections, Creativity, and Community (In: At a Distance, s. 116-138) - Jack Burnham, Systems Esthetics, 1968 (Artforum, Sept., 1968) - v překladu Systémová estetika - Jack Burnham, Notes on art and information processing (pův. Selected quotes from: Software, The Jewish Museum, New York, 1970, s. 10-14). Online, at: M.J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technology, pdf ke stažení na http://www.stichtingmai. de/hwg/inhalt.html. 4) Sociální skulptura a dialogické umění Studentské prezentace (max. 10 lidí). Joseph Beuys a současné podoby „sociální skulptury“. Umění je dialog? Podoby dialogického umění: umění pro změnu. Public art: idea veřejného umění, situace. KE ČTENÍ: - Grant H. Kester, Conversation Pieces. Community + Communication in Modern Art. University of Callifornia Press, 2004. Kapitola Introduction, s. 1-16. - Peter Weibel, Context Art: Towards Social Construction of Art, 1994 (In: Situation, s. 46-52) Miwon Kwon, One Place After Another: Site-Specific Art and Locational Identity, 2002 - Lars Kwakkenbos, The Laboratory of Insurectionary Imagination: Art, Activism and Permaculture - An Interview with Isa Fremeaux and John Jordan. In: Art and Activism in the age of Globalization (s. 299-307) - Hannah Arendt, The Public Realm, 1958 (In: Situation, s. 108 - 109) - Guy Debord, Preliminary Problems in Constructing a Situation, 1958 (In: Situation, s. 110 - 111) - Krzystof Wodiczko, Strategies of Public Address: Which Media: Which Publics?, 1987 (In: Situation, s. 124 - 127) - Phillippe Dutartre, Rozhovory s Beuysem. Votobia, 1999
  • 5) Biologie a umění Studentské prezentace (max. 10). Bio-art a podobné formy. Biotechnologie, transgenetické umění. Zvířata, rostliny, tělo, přírodní procesy jako materiál umění. KE ČTENÍ: - Stephen Wilson, Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. MIT Press / Leonardo Books, 2002 (kapitola 2.4. Ecological Art, s. 128-147) - Stephen Wilson, Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology, MIT Press / Leonardo Books, 2002 (kapitola 3.3 Materials and Natural Phenomena: Nonlinear Dynamic Systems, Water, Weather, Solar Energy, Geology, and Mechanical Motion, s. 234..) - George Gessert, Green Light. Towards an Art of Evolution. Kapitola 1 Divine Plants and Magical Animals (s. 1-10) - Beatriz da Costa, Reaching the Limit. When Art Becomes Science. In: Tactical Biopolitics, s. 365-385 - Claire Pentecost, Outfitting the Laboratory of the Symbolic. Toward a Critical Inventory of Bioart. In: Tactical Biopolitics (s. 107-123) 6) Aktivismus v síti Studentské prezentace (max. 10) Síť jako sociální prostředí - od počátů síťového umění k dnešku, internetový aktivismus. KE ČTENÍ: - David Garcia a Geert Lovink - The ABC of Tactical Media, 1996 (přeložil Dan Hrabina, nepublik.) - Critical Art Ensemble - Nomadic Power and Cultural Resistance, 1994 (přel. Dan Hrabina, nepublik.) - John Perry Barlow - A Declaration of the Independence of Cyberspace, 1996 (přel. Dan Hrabina, nepubl.) - Joanna Drucker, Interactive, Algorithmic, Networked: Aesthetics of New Media Art (In: At a Distance, s. 35 - 59 - Annamarie Chandler, Animating the Social: Mobile Image/Kit Galloway and Sherrie Rabinowitz (In: At a Distance, s. 152 - 174) - Eduardo Kac, Dialogical Telepresence Art and Net Ecology. Online: http://www.ekac.org/dialtelep.html
  • 7) Soundscapes: ekologie zvuku Co je to akustická ekologie, koncept Soundscape, akustický aktivismus. KE ČTENÍ: - R. Murray Schafer, Za akustický design. In: Jozef Cseres, Michal Murin (eds.), Od analógového k digitálnemu (s. 27-43) - R. Murray Schafer, The Soundscape. Kapitola Music, the Soundscape and Changing Perceptions (s. 103-119) - Tomáš Řiháček, Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání (zejm. kapitoly 3. Sluchová percepce v kontextu prostředí, těla a jednání, s. 28-46 a 5. Tradice sonosféry, s. 79-96)
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
POŽADAVKY účast na přednáškách min. 60 % (= 4 x ze 7) 5 - 10ti minutová prezentace na zvolené v rámci přednášky závěrečná esej zpracovávající zvolené téma (6-8 normostran)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/IM103