PG_ZRUB4 Metody zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
8/12. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jan Bareš (cvičící)
Mgr. Sven Dražan (cvičící)
Mgr. Libor Graclík (cvičící)
Mgr. Petra Rychecká (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
! PG_ZRU6 Metody ZRU && ! PG_ZKUPP6 Metody ZRU
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům zkušenost s metodami a technikami využívanými ve zkušenostně reflektivním učení a rozšířit tak jejich povědomí o poměrně pestré paletě možností, které se v této oblasti nabízejí. Spíše než o předložení vyčerpávajícího přehledu na toto relativně široké spektrum možností půjde však spíše o zprostředkování hlubšího vhledu do několika vybraných z nich.
Na konci tohoto kurzu student bude:
• mít vlastní zkušenost s několika vybranými technikami a metodami zkušenostně reflektivního učení;
• disponovat základním přehledem o způsobech aplikace vybraných metod a technik zkušenostně reflektivního učení;
• mít obecný znalostní přehled o východiscích a principech vybraných metod a technik zkušenostně reflektivního učení;
• schopen reflektovat přínos jednotlivých technik pro svůj vlastní osobnostně sociální rozvoj;
• umět použít získané informace a dovednosti o metodách a technikách zkušenostně reflektivního učení v bezprostřední pedagogické realitě;
Osnova
  • Osnova předmětu je tvořena vybranými metodami a technikami, které se ve zkušenostně reflektivním učení často aplikují. Konkrétní osnovu předmětu najdete v ELFové opoře. • 15. 3. 2013 Programy ZRU a šifrovací techniky, 9:00 – 12:00, S. Dražan (učebna Acor, Veveří 28) • 15. 3. 2013 Výtvarná artefiletika/arteterapie a její využití ve ZRU, 16:00 – 19:00, I. Klečka (učebna Acor) • 19. 4. 2013 Dramatická výchova a její využití ve ZRU, 8:30 – 14:00, P. Rychecká, (Lužánky - středisko volného času, Lidická 50) • 26. 4. 2013 Imaginativní techniky a jejich využití ve ZRU I, 10:30 – 12:00, J. Bareš (učebna Acor) • 3. 5. 2013 Imaginativní techniky a jejich využití ve ZRU II, 10:30 – 12:00, J. Bareš (učebna Acor)
Literatura
  • Herec v divadle (Variant.) : Herec v moderním divadle : vize, metody a techniky herectví 20. století. info
  • HUMPOLÍČEK, Pavel. Imaginace - nástroj osobního rozvoje. Praha: Česká televize, 2010. pořad Milénium. URL URL info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • HANŽL, Tomáš, Radek PELÁNEK a Ondřej VÝBORNÝ. Šifry a hry s nimi : kolektivní outdoorové hry se šiframi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 198 s. ISBN 9788073671969. info
  • VONDRUŠKA, Pavel. Kryptologie, šifrování a tajná písma. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006, 340 s. ISBN 8000018888. info
  • LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 279 stran. ISBN 8071788643. info
  • SEIFERT, Ang Lee, Theodor SEIFERT a Paul SCHMIDT. Aktivní imaginace : práce s fantazijními obrazy a jejich vnitřní energií. Translated by Markéta Reinstein. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 204 s. ISBN 8071788457. info
  • SCHMID, Wolf. Narativní transformace : dění, příběh, vyprávění, prezentace vyprávění. Translated by Petr Málek. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, 68 s. ISBN 8085778416. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 199 s. ISBN 80-7178-204-1. info
Výukové metody
Jednotlivé lekce kurzu budou realizovány jako interaktivní a sebezkušenostní semináře. Lekce budou zpravidla probíhat v učebně ACOR (Veveří 26).
Metody hodnocení
Na závěr kurzu student vypracuje sebezkušenostní esej o rozsahu 2 - 3 normostran, a to na téma: „Jakým způsobem ovlivnil kurz mé uvažování o práci lektora ZRU?“. Texty odevzdávejte mailem na adresu kolar@acor.cz.
Pro ukončení kurzu je třeba rovněž podepsat prezenční listinu kurzu a na mail acor@acor.cz odevzdat formulář zpětné vazby, který bude dostupný v závěrečné lekci kurzu.
Informace učitele
http://www.acor.cz
Odkaz na e-learningovou oporu předmětu: http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=3376 Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014.