VIKBA32 Informační vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Zikuška (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10:50–12:25 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je představit systematické vzdělávací aktivity, konkrétní projekty všech typů knihoven a tvořivou formou aplikovat didaktiku informačního vzdělávání. Vyjasnit širší perspektivu zahraničních i českých informačních politik, vzdělávacích a strategických dokumentů, které se týkají informační gramotnosti. Prakticky ukázat zahraniční i české modelové projekty informačního vzdělávání.
Osnova
  • Úvod do problematiky – vysvětlení užívané terminologie, informační politiky v ČR a ve světě.
  • Stav informační gramotnosti a průzkumy k jeho zjišťování, standardy a modely informační gramotnosti.
  • Vývoj informačního vzdělávání, formy a obsah informačního vzdělávání, aktuální problémy.
  • Informační vzdělávání ve školních, veřejných a akademických knihovnách.
  • Pracovní skupiny, významné instituce na podporu informační gramotnosti, komise IVIG a její činnost.
  • Konkrétní projekty informačního vzdělávání v zahraničí a ČR, trendy světě.
  • Didaktika informačního vzdělávání, minimum lektorských dovedností pro knihovníky.
  • Plánování, tvorba vzdělávacího programu na podporu informační gramotnosti
Literatura
  • DOMBROVSKÁ, M., LANDOVÁ H., TICHÁ L. Informační gramotnost – teorie a praxe v ČR. Národní knihovna [online]. 2004, roč. 15, č. 1, s. 7-18. Dostupný z: http://knihovna.nkp.cz/NKKR0401/0401007.html.
  • CATTS, Ralph; LAU, Jésus. Towards Information Literacy Indicators. Conceptual Framework Paper. [online]. Paris: UNESCO 2008. Dostupný na WWW: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001587/158723e.pdf
  • Handbook for Information Literacy Teaching (HILT) [online]. Cardiff: Cardiff University 2009. 178 s. Dostupný na: http://www.cardiff.ac.uk/insrv/educationandtraining/infolit/hilt/
  • GRASSIAN, Esther S. a Joan R. KAPLOWITZ. Information literacy instruction : theory and practice. 2nd ed. New York: Neal-Schuman, 2009, xxvii, 412. ISBN 9781555706661. info
  • NEEDHAM, Joyce. Teaching elementary information literacy skills with the Big6. Columbus: Linworth, 2009, xvi, 310. ISBN 9781586833268. info
  • Information literacy instruction handbook. Edited by Christopher N. Cox - Elizabeth Blakesley. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2008, 236 s. ISBN 9780838909638. info
Výukové metody
teoretické přednášky, samostatné úkoly, práce ve skupinách, diskuse.
Metody hodnocení
ústní zkouška, skupinový projekt
Informace učitele
Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2022, jaro 2023.