CJBC310 Jak číst českou literaturu 19. stol. pro Bc.

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Vokřínek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 12:30–14:05 U13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Tento výběrový literárněhistorický seminář je koncipován ve spojitosti s kurzy o české literatuře 19. století. Východiskem práce v semináři bude společná interpretace textu, zahrnující výklad díla i diskusi. Cílem semináře je vést studenty k výběru vhodných děl primární literatury v odpovídajících vydáních, především kritických, k orientaci ve škále sekundární literatury a zejména k samostatné práci s ní. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - rozšířit své znalosti české literatury 19. století; - hlouběji se obeznámit s odbornou literaturou a metodologií; - prověřit interpretační dovednosti; - zvládnout základní poznatky a metodologické postupy příbuzných disciplin; - dokáže aplikovat získané vědomosti a dovednosti v tvorbě odborného textu. Náplní semináře bude četba a interpretace vybraných děl české literatury 19. století. Část programu semináře je věnována knihám ze seznamu povinné primární literatury.
Osnova
  • Seminář Z. Urválkové:
  • V kurzu se zaměříme na interpretaci vybraných českých děl básnických, prozaických i dramatických. Literárněteoretické znalosti a dovednosti budou prohloubeny a využity k lepšímu porozumění literárněhistorickému kontextu 19. století. Soustředěná pozornost bude věnována proměnám žánrů a dominantních diskursivních formací (klasicismus, romantismus, biedermeier, realismus, naturalismus, parnasismus).
  • Seminář P. Vokřínka:
  • Náplní semináře bude interpretace významných děl literatury od počátku národního obrození do 80.let 19. století s důrazem kladeným na zřetel komparativní, umožňující vnímat literárněhistorický vývoj v příčinných souvislostech. Přihlédnuto bude i k literárně kulturnímu kontextu evropskému.
Literatura
    doporučená literatura
  • TUREČEK, Dalibor. České literární romantično : synopticko-pulzační model kulturního jevu. Vyd. 1. Brno: Host, 2012, 342 s. ISBN 9788072947331. info
  • HAMAN, Aleš. Trvání v proměně : česká literatura devatenáctého století. 1. vydání. Praha: ARSCI, 2007, 370 stran. ISBN 9788086078717. info
  • Česká literatura od počátků k dnešku. Edited by Jan Lehár - Alexandr Stich. Praha: Lidové noviny, 2000, 559 s. ISBN 80-7106-285-5. info
  • MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
  • OTRUBA, Mojmír. Znaky a hodnoty. 1. vyd. Praha: Český spisovatel, 1994, 249 s. ISBN 80-202-0464-4. info
  • ČERVENKA, Miroslav. Významová výstavba literárního díla. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1992, 155 s. info
  • ČERVENKA, Miroslav. Slovník básnických knih : díla české poezie od obrození do roku 1945. Praha: Československý spisovatel, 1990. ISBN 80-202-0217-X. info
  • ZEMAN, Milan. Rozumět literatuře. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 393 s. URL info
  • JANÁČKOVÁ, Jaroslava. Stoletou alejí : o české próze minulého věku. Vyd. 1. V Praze: Československý spisovatel, 1985, 292 s. info
  • KREJČÍ, Karel. Česká literatura a kulturní proudy evropské. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1975, 387 s. URL info
    neurčeno
  • Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce / osobnosti / základní pojmy. Edited by Ansgar Nünning - Jiří Trávníček - Jiří Holý, Translated by Al. Vydání první. Brno: Host, 2006, 912 stran. ISBN 8072941704. info
Výukové metody
Hodina a půl seminární výuky každý sudý týden, četba probíraných děl, přednesení krátkého referátu, písemné shrnutí, využití e-learningové podpory výuky.
Metody hodnocení
Požadavky pro ukončení semináře: přednesení krákého referátu, aktivní účast, krátké písemné výstupy k tématu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.