ETBB32 Muzeum a děti I

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Terézia Ondrová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Lucie Homolová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Válka, Ph.D.
Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Martina Maradová
Dodavatelské pracoviště: Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 15:50–17:25 J31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti v rámci kurzu budou obeznámeni s prací muzejních pedagogů, s vytvářením edukačních programů, pracovních listů a s různými způsoby prezentace muzea. Také budou seznámeni se specifickou prací lektorů s handicapovými návštěvníky.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina 2. Role muzejního pedagoga/lektora I 3. Role muzejního pedagoga/lektora II 4. Jak postupovat při tvorbě výstavy a následně edukačního programu pro děti I 5. Jak postupovat při tvorbě výstavy a následně edukačního programu pro děti II 6. Jak postupovat při tvorbě výstavy a následně edukačního programu pro děti III
Literatura
    doporučená literatura
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Evaluace v muzejní edukaci - teoretická východiska. Museologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2013, Neuveden, č. 2, s. 15-21. ISSN 1805-4722. info
  • ZÁLEŠÁKOVÁ, Michaela, Lucie JAGOŠOVÁ a Irena CHOVANČÍKOVÁ. Muzea a sociálně znevýhodnění. 2013. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Návštěvníci se speciálními vzdělávacími potřebami (2013). In Základy muzejní pedagogiky, Brno. 2013. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Potenciál evaluace pro muzejního pedagoga. In Muzeum a škola : sborník příspěvků z konference Muzeum a škola aneb Aby věci promluvily 20. a 22. března 2013. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2013, s. 15-25. ISBN 978-80-87130-28-5. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Trendy a inovace v přístupu muzeí k návštěvníkům. In Muzeum a návštěvník, seminář pořádaný Asociací muzeí a galerií ČR ve spolupráci s Národním muzeem v Praze. 2013. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Muzejní pedagog - kompetence, vzdělávání, úskalí. In Lukáčová, Marcela (ed.). Čo letí v múzejnej pedagogike. Vzdelávanie a výchova v múzeách na Slovensku : Zborník príspevkov z celoslovenskej konferencie organizovanej v dňoch 26. - 27. október 2009 v Bratislave. 1. vyd. Bratislava: Slovenské národné múzeum, 2010, s. 33-39. ISBN 978-80-8060-252-9. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Návštěvníci muzea. In Muzejní pedagogika : Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, s. 167-202. Kultura a edukace 1. ISBN 978-80-7315-207-9. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Kdo je muzejní pedagog? In Muzeum a škola : sborník z konference Muzeum a škola Zlín 18. - 19. března 2009. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2009, s. 17-23. ISBN 978-80-87130-08-7. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie a Lenka MRÁZOVÁ. Profese muzejního pedagoga v teorii a praxi. In Muzeologie na začátku 3. tisíciletí / Museology at the Beginning of the 3rd Millennium : Sborník z mezinárodního semináře Teorie a praxe 2008. 1. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2009, s. 159-170. ISBN 978-80-86413-61-7. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie a Lenka MRÁZOVÁ. Objektové učení jako základ muzejní didaktiky. In Muzejní pedagogika dnes. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2008, s. 225 - 236. ISBN 978-80-244-1993-0. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie a Lenka MRÁZOVÁ. K rozšíření výuky muzejní pedagogiky na muzeologii FF MU. In Muzeum a škola : sborník příspěvků z konference Muzeum a škola Zlín 20. - 21. března 2007. Acta musealia suplementa 2007/1. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2007, s. 15 - 22. ISBN 978-80-87130-01-8. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Spolupráce muzea a školy z pohledu pracovníků muzea v oblasti práce s veřejností (kvalitativní případová studie). In Tradiční lidová kultura a výchova : Na pomoc dětským folklorním souborům a muzikám (2). Strážnice: Národní ústav lidové kultury, 2007, s. 46 - 58. ISBN 978-80-86156-96-5. info
Výukové metody
teoretická příprava, samostudium, praktické ukázky, diskuze, E-learning Elf, prezentace
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni na základě těchto úkolů: 1. pravidelné docházky 2. vypracování zadaných úkolů 3. test
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=2571
Kurz je interaktivní podporou kontaktní výuky. Kurz má seznámit studenty s prací muzejních pedagogů/lektorů (role muzejního pedagoga/lektora, vytváření kvalitních edukačních programů pro děti, začlenění handicapovaných dětí = muzeum pro všechny, pracovní listy a jejich tvorba, správná prezentace programů a samotných muzeí, kde hledat inspiraci) a zkvalitnit jejich práci s dětmi a mládeží v kulturních institucích.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k periodicitě výuky: jeden semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014.