POIA018 Syntax II

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Iva Svobodová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Maria de Fátima Baptista Nery Plch (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:50–12:25 G22
Předpoklady
POIA014 Syntax I
Předpokladem je absolvování Syntaxe I a schopnost porozumění a mluvenému i psanému textu v portugalském jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Syntax II je podat posluchačům souvislý výklad o syntaxi portugalského jazyka se zaměřením na jeho evropskou variantu. Přednáška navazuje na Syntax I, od něj se vyvíjí zkoumání větného a nadvětného uspořádání. I zde je pozornost soustředěna na vyhledávání rozdílů terminologického aparátu používaného v tradiční luzobrazilské a moderní portugalské syntaxi. V semináři jsou analyzovány také nejnovější poznatky z oblasti syntaxe APL (Asociace portugalské lingvistiky), Součástí kursu je také vypracovávání syntaktických schémat a analýza autentického jazykového materiálu, a to formou cvičení zaměřených na rozbor souvětí, podřadných a souřadných vět. Některá cvičení by také měla dokázat stylistické rozdíly vybraných syntaktických struktur v různých registrech, funkčních stylech - například v jazyce žurnalistickém (zpravodajství) a v mluvené portugalštině. Student by měl být schopen definovat základní pojmy v rámci syntaxe. V rámci analýzy konkrétních textů a cvičení tyto pojmy aplikovat a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry. Na konci tohoto kurzu bude student schopen odvodit a vysvětlit zákonitosti základních syntaktických jevů a označit odchylky od normy. Svá pozorování bude schopen patřičně argumentačně odůvodnit a eventuálně navrhnout řešení v souladu s normou. Vstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčního rámce: A1. Výstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčnvího rámce: C2.
Osnova
  • valenční a generativní syntax souřadnost a podřadnost věty "redukované" infinitivem, gerundiem a participiem Věty vedlejší substantivní věty vedlejší adjektivní věty vedlejší adverbiální
Literatura
  • Gramática da Língua Portuguesa, Maria Helena Mira Mateus, Ana Maria Brito, Inês Duarte, Isabel Hub Faria et al., Lisboa, Editorial Caminho – Colecção Universitária / Série LINGUÍSTICA), 1989, 2003.
  • Gramática e Ensino das Línguas, Jorge Morais Barbosa, Joana Vieira Santos, Isabel Lopes, Ana Paula Loureiro, Cristina Figueiredo. Lisboa, 1999.
  • Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, Editorial Caminho, SA, Lisboa, 1996..
  • Análise de comunicação, Estilística a análise textual, Maria Beatiz Florido, Maria Emília Duarte da Silva, Joaquim Fonseca, Porto editora Lda,Porto, 1981.
  • Vilela, Mário, Gramática de Valências, Teoria e aplicaçăo,Coimbra, 1992.
  • Áreas Críticas da Língua Portuguesa, Joõ Andrade Peres, Telmo Móia, Lisboa, 1995.
  • Gramática e Ensino das Línguas, Jorge Morais Barbosa, Joana Vieira Santos, Isabel Lopes, Ana Paula Loureiro, Cristina Figueiredo. Lisboa, 1999.
  • Dicionário de Termos Linguísticos, Associação Portuguęsa de Linguística. Lisabon 1987.
  • Neves, Maria Helena de Moura, Guia de Uso do Português - Confrontando regras e usos. Săo Paulo, Editora Unesp, 2003.
Výukové metody
Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech (nahrávkách). Formou prezentace student prokazuje schopnost samostatně aplikovat své teoretické znalosti na rozbor konkrétního textu. 80% docházka a aktivní účast během semináře jsou podmínkou.
Metody hodnocení
Zkouška: písemný test, kde je vyžadováno po studentovi to, aby dokázal přesně definovat jednotlivé pojmy týkající se syntaxe, aby dokázal přesně popsat syntaktickou strukturu souvětí a uvést příklady na jednotlivé typy souřadnosti a podřadnosti. Pro úspěšné zvládnutí písemného testu je nutno dosáhnout minimálně 75% z maximálního počtu bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.