PSB_522 Psychosomatika a celostní přístup v současné medicíně

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Hana Neudertová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 25. 4. 15:50–19:55 C33, So 26. 4. 9:10–19:55 C33, Ne 27. 4. 9:10–19:55 C34, Pá 16. 5. 14:10–19:55 C34, So 17. 5. 9:10–19:55 C34, Ne 18. 5. 9:10–19:55 C34
Předpoklady
Předmět je určen všem studujícím Masarykovy univerzity se zájmem o psychosomatiku, psychosomatickou medicínu a celostní přístup v léčbě člověka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 55 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/55, pouze zareg.: 0/55, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/55
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou porozumění základní lékařské terminologii, psychosomatické a psychoterapeutické souvislosti v souladu s bio-psycho-sociálním přístupem ke zdraví a k nemoci. Porozumění a osvojení si vztahu mezi lékařem a pacientem a základních komunikačních dovedností. Osvojení si rolí pacienta a lékaře, prožívání nemoci, postoj k nemoci, význam symptomu. Seznámení se s psychologickými specifiky lékařské péče v jednotlivých oborech, péče o dlouhodobě nemocné a umírající pacienty, práce s bolestí, s úzkostí.
Osnova
  • Celostní pojetí nemoci. Vztah tělesného symptomu a psychiky.
    Psychosomatické aspekty speciálních klinických obrazů nemoci - psycholonkologie, gynekologie a porodnictví, algeziologie, ortopedie a neurologie, chirurgie, interní lékařství apod.
    Význam vztahu mezi lékařem a pacientem. Formy komunikace. Proměnné, modifikující vztah lékař - pacient na vědomé a nevědomé úrovni.
    Role nemocného, prožívání nemoci, postoj k nemoci, význam symptomu.
    Zásady krizové intervence v akutní psychické krizi.
    Role psychologa ve zdravotnickém týmu, nejužívanější psychodiagnostické metody.
    Psychologická specifika lékařské péče v jednotlivých oborech.
    Péče o dlouhodobě nemocné a umírající pacienty.
    Práce s bolestí, problematika chronické bolesti.
    Vztahy a formy komunikace v týmu zdravotníků.
Literatura
  • • BENDOVÁ, Marcela. Lékařská psychologie dnes a perspektivy výuky na LF MU-sborník přednášek-sympozium LF ČR. Praha, 2007. Sborník- LFUK Praha-únor 2007.
  • TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 394 stran. ISBN 9788073673093. info
  • BOUČEK, Jaroslav. Lékařská psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 141 s. ISBN 8024415011. info
  • BERAN, Jiří a Petra SUMCOVOVÁ. Introduction to medical psychology : doctor - patient communication. 1st ed. Prague: Karolinum ;, 2005, 155 s. ISBN 8024609835. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • Psychosomatika :celostný pohled na zdraví těla a duše. Edited by Gerhard Danzer - Renata Höllgeová. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 244 s. ISBN 80-7178-456-7. info
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
  • BAŠTECKÝ, Jaroslav, Jiří ŠAVLÍK a Jiří ŠIMEK. Psychosomatická medicína. 1. vyd. Praha: Grada, Avicenum, 1993, 363 s. ISBN 8071690317. info
Výukové metody
Přednášky, diskuze, kazuistické vstupy.
Metody hodnocení
Podmínky ukončení budou stanoveny na počátku výuky. Podmínkou ukončení je nejméně 80% účast na výukových modulech.
Informace učitele
Výuka bude probíhat blokově - ve čtyřech jednodenních modulech v JS2014 - v prostorách FFMU, příp. FN Brno (Obilný trh).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.