VIKBB33 Kurz práce v nakladatelství

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ing. Jan Homola (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 17:30–19:05 G25
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Projít teoreticky s praktickými ukázkami základní proces vzniku a realizace díla a na jeho základě vypravovat vlastní návrh vybraného média. Zaměření předmětu není jen na klasické knihy, ale posluchači by měli získat obecný přehled o realizaci jak propagačních materiálů, knih, časopisů, tak i kalendářů, posterů, elektronických knih i webových serverů. Absolvování předmětu pomůže jeho studentům získat nadhled při tvorbě i reklamních předmětů, jako jsou letáky, katalogy, nebo průvodce, ale i vědeckých prací. Po ukončení předmětu by student měl být schopen: • Pochopit základní problematiku nakladatelské činnosti • Získat základní přehled o grafických, korektorských a obchodních činnostech v nakladatelství • Porozumět návaznosti procesů, získat schopnost posoudit kvalitu a rentabilitu díla • Získat přehled o technologiích a materiálech jak tištěných, tak elektronických médií • Po absolvování předmětu by měl být student samostatně navrhnout projekt rentabilní publikace Předmět je možné splnit: A) docházka + skupinový projekt - zpracování knhy (s výstupem buďto jako elektronickou knihu, nebo papírovou) B) samostatně bez docházky (určeno zejména pro distanční studenty) - projektem s výstupem jak tistěným, tak elektronickým, který bude přihlášen do žádosti o grantové financování nebo do některé z literáráních soutěží.
Osnova
  • ekonomika - obecné principy vydávání knih, časopisů, www stránek, cílové skupiny, konkurence • marketing knih, finanční plánování, náklady na distribuci, daňová problematika, autorská práva • technologie tisku, tvorby CD/DVD, elektronického publikování (html, flash, PDF) • redakční práce: příprava obsahu, strukturování osnovy \ obsahu, přizpůsobení grafiky, typografický základ • korektura a zpracování textu, ilustrace, fotky (grafické zpracování teoretický úvod), přizpůsobení grafiky cílovým skupinám • praxe – exkurze • představení zpracovaných projektů
Literatura
    doporučená literatura
  • PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha : příručka pro nakladatele. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2003, 248 s. ISBN 8071855162. info
Výukové metody
a) semináře s diskusí b) prezentace a posouzení vlastních a donesených návrhů média c) exkurze
Metody hodnocení
a) účast b) vypracovaný projekt c) v případě nesplnění výše uvedeného test ze základních pojmů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016.