AEB_53 Pravěké umění Evropy

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Předpoklady
- základní orientace v pravěké chronologii a metodologii práce s prameny
- zájem o problematiku
- zájem o virtuální formy vzdělávání
- schopnost rozlišit objektivní a neobjektivní interpretace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška je zaměřena na moderní studium výtvarných projevů pravěkých populací od jejich nejstarších dokladů v paleolitu po závěr pravěku, tj. do počátku protohistorické epochy. Důraz je kladen na
- osvojení metodologie práce s výtvarnými prameny (materiály, techniky, výtvarné parametry)
- kritické posuzování pramenů
- interpretace postavené na analýze, nikoli na dojmech a převzatých tvrzeních
- přehled o současných centrech výzkumu, významných týmech a projektech
- znalost základních charakteristik výtvarného projevu v jednotlivých etapách pravěku
Osnova
  • 1. Definice pravěkého umění, geografické a chronologické členění. Třídění podle techniky (nástěnné a mobilní, rytina, malba, skulptura - plastika, kombinovaná technika), prostředky (pigmenty, nástroje, způsoby aplikace), míra využití přírodních aspektů, typy materiálu a povrchu. Tématika, scény, signa a symboly. Možnosti datace absolutní a relativní. Ochrana, smysl evidence.
  • 2. Paleolitické umění I: chronologie, nejstarší památky, historie bádání, geografické rozdíly a specifika umění západní, střední a východní Evropy v paleolitu, význam střední Evropy a zvláště Moravy.
  • 3. Paleolitické umění II: západoevropský neboli frankokantabrijský okruh, chronologie a systém Leroi-Gourhana, charakteristiky, techniky malby i rytiny. Tématika západoevropského okruhu,hlavní památky, demonstrace ukázek a rozbor.
  • 4. Paleolitické umění III: východoevropský okruh mobilního umění, nálezové okolnosti a souvislosti, demonstrace ukázek, okrajové regiony evropského paleolitického umění - Balkán, Itálie.
  • 5. Paleolitické umění IV: středoevropský okruh, způsoby a techniky realizace, nejstarší doklady z období aurignacienu, vrchol v pavlovienu a magdalenienu, tématika, techniky, demonstrace ukázek a rozbor.
  • 6. Paleolitické umění V: analýza, interpretace (Leroi-Gourhan, Laming-Emperaire, Breuil, Dawson, aj.).
  • 7. Holocénní umění I: chronologie, teorie o zániku tzv. velkého umění paleolitu, umění epipaleolitu (azilien, romanillien, arte lineal geométrico) a mezolitu (Skandinávie, Lepenski Vir), úvod k tzv. levantinskému umění.
  • 8. Holocénní umění II: tzv. levantinské umění, poloha, stav uchování, historie bádání a interpretací, techniky, význam analogie a definitivní chronologické začlenění do neolitu, teorie stylistické (Baldellou, Beltrán, ...), pozice schematizovaného umění.
  • 9. Holocénní umění III: umělecké projevy (+ aplikované umění) neolitu v ostatní Evropě - idoly, modely předmětů, aplikace a rytiny na keramice, kulturní vztahy a původ, symbolika, interpretace.
  • 10. Holocénní umění IV: chronologická a stylistická pozice schematizovaného, megalitického a petroglyfického umění, jejich vzájemné vymezení, geografie, hlavní ohniska, postneolitické umění v Evropě, problémy datování mimo archeologický kontext. Rozbor výtvarných projevů schematizovaného a megalitického okruhu.
  • 11. Holocénní umění V: Rozbor výtvarných projevů na stélách a v petroglyfech v Evropě.
  • 12. Holocénní umění VI: mobilní a aplikované umění jednotlivých postneolitických epoch ve střední Evropě (eneolit, d. bronzová, starší d. železná a zrod laténského stylu).
Literatura
  • studijní zdroje přímo v kurzu/furher reading directly in course
Výukové metody
KURZ JE PLNĚ E-LEARNINGOVÝ
Kurz obsahuje 12 e-learningových lekcí.
Postup kurzem je individuální; je možné studovat intenzivněji a kratší dobu.
Každá lekce obsahuje výukové texty s bohatými obrazovými demonstracemi, režimy procvičování rozboru a znalectví, studijní materiály a odpovědník.
V kurzu jsou nastaveny bonusové materiály pro studenty s výbornými výsledky a pro studenty, kteří splní i nepovinné části kurzu.
Předpokládá se aktivní práce s cizojazyčnými zdroji.
Metody hodnocení
Základem hodnocení je
- solidní výsledek ve všech 12 odpovědnících
- kvalitní rešerše cizojazyčného článku
- 10 příspěvků do společného terminologického slovníku kurzu
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/category.php?id=99
zápis do e-learningového kurzu je automatický
je nastaven na 18. února 2013
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2019.