FAV281 Současná česká seriálová tvorba

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:50–12:25 C34
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
FAV281/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Szczepanik
FAV281/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Szczepanik
FAV281/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Szczepanik
FAV281/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Szczepanik
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Co má společného Čtvrtá hvězda, První republika, Cirkus Bukowsky, Clona nebo Případy 1. oddělení? Tento seminář nabídne vhled do nejnovější české seriálové tvorby prostřednictvím analýzy jejího produkčního zázemí. Česká televize se po výměně generálního ředitele a následné reorganizaci v roce 2012 zaměřila na původní seriálovou tvorbu, která se rychle stala nejrozpoznatelnější značkou její zábavní produkce. Více než kdy v minulosti také spolupracuje se soukromými producenty, jimž dává větší důvěru a volnost při koncipování seriálových projektů. Centrální redakční systém v ČT nahradily tvůrčí producentské skupiny, a ty dostaly za úkol rozvíjet širší žánrové spektrum, aby veřejnoprávní televize mohla lépe konkurovat soukromým televizím.
Ve stejné době se na domácím trhu zjevil nečekaný nový konkurent: původní produkce místní pobočky HBO Europe ve svých licencovaných seriálech a úspěšné minisérii Hořící keř navazuje na tzv. quality TV, charakteristickou pro původní americkou tvorbu její mateřské korporace. Nabízí tak kvality (účast špičkových filmových režisérů a herců, společensky závažná témata, propracovaná vizuální koncepce), které veřejnoprávní tvorbě dosud chyběly.
ČT také čelí hrozbě přílišného zestárnutí publika – při svém zaměření na vyšší věkové kategorie se ocitá pod nepřímým tlakem mladších diváků, kteří svůj vkus formují na angloamerických a skandinávských seriálech, sledovaných na internetu mnohem dříve, než je domácí stanice stihnou draze koupit.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit praxi české seriálové tvorby ve veřejnoprávní i soukromé sféře, a to z hlediska kulturního i ekonomického;
interpretovat seriálová díla na pozadí produkčních praktik a průmyslového kontextu.
Osnova
  • Po historicko-kontextovém úvodu ke struktuře televizního trhu, produkčním praktikám v seriálové tvorbě a hlavním hráčům v tomto sektoru bude následovat řada případových studií. Tyto studie budou zkoumat jednotlivá seriálová díla jako stopy sociálních vztahů v rovině produkce, tedy jako indexy v duchu teorie mediace. Formou společných diskusí, rešerší, textuálních analýz a hostujících vystoupení televizních producentů otevřou čtyři klíčová témata produkčního studia seriálové tvorby:
  • - veřejnoprávní koncepce kvality pod tlakem privátní konkurence
  • - adaptace licencí a zahraničních vzorů
  • - přechod od individuálního ke skupinovému psaní
  • - outsourcing a koprodukce (vč. co-developmentu) média veřejné služby se soukromými producenty
Literatura
    povinná literatura
  • Georgina Born, Uncertain Vision: Birt, Dyke and the Reinvention of the BBC. London: Vintage, 2005.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
ústní zkouška nebo písemná úvaha
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/FAV281