FF:IJ0B627 Italské renesanční umění - Informace o předmětu
IJ0B627 Italské renesanční umění
Filozofická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Wagner, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kateřina Garajová, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–14:05 G12
- Předpoklady
- Znalost italštiny alespoň na úrovni B1 – Livello intermedio o "di soglia"
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- L'obiettivo del corso è dare una panoramica generale dell’arte e della civiltà italiana. Il corso è finalizzato ad aiutare gli studenti ad orientarsi nella cultura e nella storia italiana, e ad acquisire una conoscenza generale dei grandi maestri italiani, delle scuole d'arte e stili regionali. Lo studente potrà essere così in grado di collocare meglio la diversa produzione artistica e gli autori nel giusto periodo storico e nel contesto culturale di appartenenza, e anche di descrivere un'opera d'arte con un vocabolario italiano più ricco possibile. Cílem předmětu je poskytnout obecný přehled o italském umění a civilizaci. Kurz by měl napomoci studentům se zorientovat v italské kulturě a historii, a umožnit získat základní znalosti o velkých italských mistrech, regionálních uměleckých školách a stylech. Student by měl být schopen lépe zařadit různé díla a autory do správného kulturního kontextu a historického období. Měl by zvládnout také popsat umělecké dílo co nejbohatším italským slovníkem.
- Osnova
- Arte e Cultura italiana: XIV-XVII secolo
- 1- Gli albori dell'Umanesimo: gli affreschi di Giotto e Masaccio.
- 2- “L’uomo moderno”: la scultura e l’architettura di Donatello, Brunelleschi, Alberti a Firenze.
- 3- Storia e mito tra Mantova e Firenze: i pittori Mantegna e Botticelli.
- 4- L’astronomia a Ferrara: gli affreschi di palazzo Schifanoia.
- 5- Dal Rinascimento al Manierismo: la cappella Sistina e le sculture di Michelangelo Buonarroti.
- 6- Roma antica e moderna: gli affreschi delle Stanze Vaticane di Raffaello Sanzio.
- 7- Arte e scienza nell’opera di Leonardo da Vinci a Milano.
- 8- Natura e paesaggio a Venezia: da Giorgione a Tiziano Vecellio, Tintoretto.
- 9- Il ritratto del nobile rinascimentale di Bronzino, Correggio, Parmigianino, Tiziano Vecellio.
- 10- La Controriforma: dai fratelli Carracci alla pittura barocca di Pietro da Cortona.
- 11- Il realismo barocco di Caravaggio a Roma e a Napoli.
- 12- Tra arte e teatro: l’architettura e la decorazione di Bernini e Borromini. Italské umění a kultura: XIV. -XVII. století
- 1 - Počátky humanismu: fresky Giotta a Masaccia.
- 2 - “Moderní člověk“: florentská sochařství a architektura Donatella, Brunelleschiho, Albertiho.
- 3 - Historie a mýtus v Mantově a ve Florencii: malíři Mantegna a Botticelli.
- 4 - Astronomie ve Ferraře: fresky v Palazzo Schifanoia.
- 5 - Od renesance k manýrismu: Sixtinská kaple a sochy Michelangela Buonarrotiho.
- 6 - Antický a moderní Řím: fresky “Stanze Vaticane” Raphaela Sanzia.
- 7 - Umění a věda v práci Leonarda da Vinciho v Miláně.
- 8 - Příroda a krajina v Benátkách: od Giorgioneho po Tiziana Vecellia, Tintoretta.
- 9 - Portrét renesančního šlechtice Bronzina, Correggia, Parmigianina, Tiziana Vecellia.
- 10 - Katolická reforma: od bratrů Carracciových po barokní malbu Pietra da Cortona.
- 11 - Barokní realismus Caravaggia v Římě a v Neapoli.
- 12 - Mezi uměním a divadlem: architektura a dekorace Berniniho a Borrominiho.
- Literatura
- GIBELLINI, Pietro, OLIVA, Gianni, TESIO, Giovanni: Lo spazio letterario. Storia e geografia della letteratura. Brescia: Editrice La Scuola, 1989, 1099 s.
- GOMBRICH, E. Hans: Příběh umění. Vyd. 2. Praha: Argo, 2001, 684 s.
- De Vecchi, Pierluigi, Cerchiari, Elda: Arte nel tempo. Vol. I-III. Milano: Bompiani,1991.
- ARGAN, G. Carlo: Storia dell'arte italiana. Vyd. 2. Vol. I-III. Firenze: Sansoni, 2002.
- Výukové metody
- Le lezioni si basano sulla preparazione teorica e linguistica dello studente e sulla documentazione visiva delle opere d’arte italiane. Lo studente dovrebbe porre l’attenzione sia sul materiale visivo della produzione artistica presentata che sui testi critici di riferimento riportati nella bibliografia. Přednašky jsou založeny na teoretické a jazykové přípravě studenta a na vizuální dokumentaci italských uměleckých děl. Student by měl projevit znalost jak vizuálně prezentovaných uměleckých prací, tak i kritických textů uvedených v seznamu literatury.
- Metody hodnocení
- Esame: Elaborazione scritta di una scheda critica di un'opera d'arte italiana e del suo contesto culturale, ed esposizione orale del lavoro scritto in classe. Lo studente può scegliere il tema del suo lavoro tra gli argomenti del corso. La frequentazione al corso è consigliata. Zkouška: Písemný kritický popis italského uměleckého díla a jeho kulturního kontextu, a ústní prezentace písemné práce ve třídě. Student si může vybrat téma své práce z kapitol kurzu. Přítomnost na kurzu je doporučena.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/IJ0B627