PBSNJB46 Neurovědy ve výchově a vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 9:10–12:25 L35
Předpoklady
Dobrá čtenářská znalost angličtiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky neurověd, které mají uplatnění v procesech učení a vzdělávání. - Student se seznámí se základními pojmy v oblasti neurověd. - Student bude mít přehled o aplikaci vybraných poznatků z neurověd do oblasti vzdělávání. - Student se seznámí s důležitými výzkumy v oblasti neurověd aplikovaných do vzdělávání.
Osnova
  • 1. neurovědy, kognitivní vědy a příbuzné obory 2. Základní pojmy neurověd. Aplikace do pedagogiky. 3. Proces učení a paměti z pohledu neurověd 4. Vizuální paměť 5. Naladění, vztahová vazba v procesu výchovy a vzdělávání 6. Vypravěčství a neurověda 7. Vtělená mysl a učení 8. Všímavost (mindfulness) a učení
Literatura
  • Solms, Mark; Turnbull, Oliver . Mozek a vnitřní svět -- Úvod do neurovědy subjektivní zkušenosti
  • Hanna, R., & Maiese, M. (2009). Embodied minds in action. (1st pub., xii, 418 s.) Oxford: Oxford University Press.
  • Cozolino, L. (c2013). The social neuroscience of education: optimizing attachment and learning in the classroom. (1st ed., xxvii, 409 s.) New York: W.W. Norton & Company.
  • Rudy, J. (c2008). The neurobiology of learning and memory. (xvii, 380 s.) Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, Inc. Publishers.
  • Siegel, D. (2012). The developing mind: how relationships and the brain interact to shape who we are. New York: Guilford Press.
Výukové metody
Přednáška a semináře, kde studenti rozebírají texty k přednáškám.
Metody hodnocení
Vypracování referátu na zvolené téma v rozsahu 6 normostran a vedení diskuze o tomto tématu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017.