VIKBA28 Úvod do studia médií

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Vít Kouřil (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 12:30–14:05 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude studen/ka schopen/na: - porozumět základním teoriím masové komunikace;
- popsat základní události historie médií;
- vysvětlit strukturu a dynamiku mediálních a kulturních průmyslů;
- poučeně formulovat argumenty na téma veřejného zájmu v médiích;
- kriticky číst mediální sdělení;
Osnova
  • Mediální studia a komunikace
  • Účinky médií
  • Teorie chování médií
  • Moc médií
  • Mediální systémy
  • Historie médií ve světě a v ČR
  • Vlastnictví a ekonomika médií
  • Knižní průmysl
  • Mediální organizace
  • Tištěná média
  • Elektronická média
  • Nová média
Literatura
  • Reifová, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 328 s. ISBN 80-7178-926-7
  • JAKUBOWICZ, Karol. Nová ekologie médií : konvergence a mediamorfóza. Online. Translated by Svatava Navrátilová. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2013. 334 stran. ISBN 9788087500385. [citováno 2024-04-24] info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 413 s. ISBN 9788073674663. [citováno 2024-04-24] info
  • PROKOP, Dieter. Boj o média : dějiny nového kritického myšlení o médiích. Online. Translated by Barbara Köpplová - Monika Loderová. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 409 s. ISBN 8024606186. [citováno 2024-04-24] info
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. Online. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001. 391 s. ISBN 80-85947-67-6. [citováno 2024-04-24] info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Online. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 447 s. ISBN 80-7178-200-9. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
přednášky; diskuse; četba
Metody hodnocení
Závěrečný hodinový písemný test obsahuje 25 otázek, k absolvování předmětu je potřeba dosáhnout 51 bodů ze 100.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.