FAV295 Experimentální film

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. BcA. Andrea Slováková, Ph.D., MBA (přednášející), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 7. 4. 12:30–15:45 C34, Čt 21. 4. 12:30–15:45 C34, Čt 28. 4. 12:30–15:45 C34, Čt 5. 5. 12:30–15:45 C34, Čt 12. 5. 12:30–15:45 C34, Čt 19. 5. 12:30–15:45 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška se věnuje dějinám experimentální kinematografie od meziválečných avantgard po současnost a ukazuje různé podoby experimentování s filmovými výrazovými prostředky a médiem filmu a videa. Zaměřuje se na estetické otázky, na popis stylotvorných a technických postupů a na konstruování vrstevnaté významové linky pomocí experimentování s výrazovými prostředky – od subjektivních poloh filmových deníků, přes sofistikované found footage koláže až ke společenským esejům. Zahrnuje zároveň rámcové informace o institucionálním zázemí a vývoji kinematografické infrastruktury pro podporu vzniku a distribuce experimentálních filmů v různých historických obdobích a teritoriích.
Cíl kurzu: získat základní orientaci v dějinách této specifické oblasti kinematografie a naučit se kritické reflexi experimentálního filmu.
Osnova
  • I. Město a avantgarda:
  • Velkoměsto a jeho každodennost, rozvíjející se doprava, migrace obyvatelstva, tempo sociálního života a rytmus filmu, migrace, průmysl, architektura: od velkoměstských symfonií ke kolážím materiálů z bezpečnostních kamer.
  • Walter Ruttmann, Jean Vigo, Dziga Vertov, Eugène Deslaw, Bruce Baillie, Dariusz Kowalski.
  • II. Příroda a avantgarda:
  • Živly, moře, lesy, zvířata a venkov jako obraz, téma i výzva k materiálové manipulaci.
  • Slavko Vorkapich, Jean Painlevé, Ralph Steiner, Philip Hoffman, David Gatten, Bill Viola, Daïchi Saito, John Price.
  • III. Práce s převzatým materiálem:
  • Recyklace, apropriace, montážní postupy: od prvních manifestů k digitálním přisvojením.
  • Albrecht V. Blum, Bruce Conner, Stan VanDerBeek, Ken Jacobs, Gustav Deutsch, Dietmar Brehm, Peter Tscherkassky, Martin Arnold, Siegfried Fruhauf, Péter Forgács.
  • IV. Deníkový a intimní film:
  • Tematizace všednosti, zobrazení těla, feministické filmy.
  • Jonas Mekas, Stan Brakhage, András Szirtés, Maya Deren, Carolee Schneeman, John Smith.
  • V. Sebereflexivní zkoumání povahy filmu, videa a kinematografie od kamery-oka k net-artu:
  • Světlo, matérie filmu, kamera, objektiv a natáčecí zařízení, akt projekce, expanded cinema, materiálové experimenty, základní vlastnosti média, filmy – manifesty, reflexe filmových žánrů, remaky avantgardních filmů.
  • Marcel Duchamp, Peter Kubelka, Santiago Álvarez, Sueoka Ichiro, Jacques Perconte.
  • VI. Kinematografická praxe filmové eseje a avantgarda:
  • Významově vrstevnaté filmy využívající experimentování s výrazovými prostředky, silné politické a sebereflexivní prvky, překrývání postupů found footage, osobních perspektiv, reflexe práce s reprezentací a remediací.
  • Harun Farocki, Arthur Lipsett, Craig Baldwin, Mike Hoolboom.
Literatura
    povinná literatura
  • ČIHÁK, Martin: Ponorná řeka kinematografie. Praha: NAMU, 2014
  • HAGENER, Malte. Moving forward, looking back : the European avant-garde and the invention of film culture, 1919-1939. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007, 369 s. ISBN 9789053569610. info
  • SKOLLER, Jeffrey. Shadows, specters, shards: making history in avant-garde film [online]. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2005 [cit. 2015-12-23]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10194389.
    doporučená literatura
  • MACDONALD, Scott: Avant-Doc: Intersections of Documentary and Avant-Garde Cinema. Oxford University Press 2014. ISBN 978-0199388714.
  • REEKIE, Duncan: Subversion: The Definitive History of Underground Cinema. Wallflower Press 2007. ISBN 978-1905674213
  • A critical cinema 5interviews with independent filmmakers. Edited by Scott MacDonald. London: University of California Press, 2006, x, 451 p. ISBN 0520245954. info
  • SMITH, Murray -, WARTENBERG, Thomas E. (eds.): Thinking through cinema: film as philosophy. Malden: Blackwell, 2006. ISBN 1-4051-5411-X.
  • SHIEL, Mark - FITZMAURICE, Tony: Screening The City. London: Verso, 2003. ISBN 978-1859844762
  • DO: revue pro dokumentární film. Jihlava: JSAF, 2003-2008. / vybrané kapitoly dle zadání v hodinách.
Výukové metody
Přednášky, projekce.
Metody hodnocení
Písemný úkol o rozsahu 10 NS / 16000 znaků sestávající ze tří analýz:
1) analýza deseti filmů (každý cca 800 znaků, celkem 5 NS),
2) analýza tvorby jednoho autora (3NS),
3) analýza jednoho textu z předepsané literatury (2 NS).
Studenti, kteří měli během semestru referát, mají rozsah písemného výstupu snížen na 5 NS.
Jako druhá etapa zkoušky se uskuteční ústní rozprava nad dodanými texty.
Informace učitele
PhDr. BcA. Andrea Slováková, MBA (nar./b. 1981)
Vystudovala Mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kde obhájila rigorózní práci, a Filmovou vědu na Filozofické fakultě UK, kde je v posledním ročníku postgraduálního studia. Studovala dokumentární tvorbu na FAMU a strategický management na Cambridge Business School. Od r. 2003 do března 2011 působila ve vedení Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava, v posledních letech jako ředitelka pro publikační činnost. Nadále pro něj dramaturgicky připravuje sekci experimentálních dokumentů. V letech 2012 – 2015 působila jako ředitelka Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Publikuje texty o filmu v různých periodicích (například Cinepur, Kino Ikon, A2), byla šéfredaktorkou sborníku textů o dokumentu DO a editorsky vedla Dok.revue (příloha týdeníku Respekt). Je expertkou Státního fondu kinematografie. Založila nakladatelství non-fikční literatury Nová beseda. Natočila například portrét matematika Petra Vopěnky (2006), film o mracích "Oblaka" (2007), esej o dohlížecích mechanizmech "Nadohled" (2011) a experimentální film „Oživení průmyslu“ (2016).

She studied Mass Media Studies at the Faculty of Social Sciences of Charles University in Prague, after graduation received the degree PhDr. Graduated also from Film Science at the Philosophical Faculty of Charles University, where is now finishing the postgraduate studies. She studied documentary film-making at FAMU in Prague and strategic management at Cambridge Business School. 2003-2011 she worked in the management of Jihlava International Documentary Film Festival, in the last years as the director for publishing activities. Now she continues in programming of experimental films. 2012-2015 she was director of AMU Press / Publishing House of Academy of Performing Arts in Prague. She publishes articles in different magazines (e.g. Cinepur, Kino Ikon, A2) and was editor-in-chief of the annual anthology of texts on documentary called DO. She is an expert for State Cinematography Fund. She founded an independent publishing house for non-fiction literature Nová beseda. As an artist, she made the portrait of Czech mathematician Petr Vopěnka (2006), film about clouds called "Clouds" (2007), film essay about supervision mechanisms "In Sight" (2011) or experimental short "Recovering Industry" (2016).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/FAV295