PSB_231 Školní psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Iva Krištofová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 17:30–19:05 B2.22
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
Orientovat se v současné školní psychologii v ČR
Popsat možnosti aplikace psychologických poznatků ve školním prostředí
Vyjmenovat, jaké metody a postupy používá školní psycholog
Navrhnout řešení problémových situací, se kterými se školní psycholog může setkat
Osnova
  • Historie školní psychologie, aktuální situace v ČR
  • Náplň práce školního psychologa, etika práce
  • Zázemí práce školního psychologa a jeho postavení v systému školy
  • Kariérní poradenství
  • Zásady vedení rozhovoru se žáky, rodiči a pedagogy
  • Individuální konzultace, projektivní psychodiagnostické techniky
  • Třídní klima, práce s třídními kolektivy
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vydání druhé, aktualizova. Praha: Portál, 2011, 342 stran. ISBN 9788026200000. info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
Výukové metody
Přednášky, skupinová práce, diskuze, práce s kazuistikami
Metody hodnocení
Pro absolvování předmětu je nutná 80% aktivní účast na seminářích, domácí příprava na každou hodinu a úspěšné absolvování závěrečného testu, který prověří pochopení problematiky školní psychologie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018.