PGK22A44 Sociologie výchovy, vzdělání a školy

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. blokově. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
PGK11A16 Základy sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz zprostředkovává základní pohledy na vzájemný vztah mezi společností a výchovou a na konkrétní témata, jež sociologii výchovy zajímají v rámci fungování školy a dalších výchovných a vzdělávacích institucí. Vysvětlují nejdůležitější sociologické přístupy ke zkoumání fenoménu výchovy, vzdělání a školy a opírá se o klasické i současné sociologické teorie. Na jejich základě potom interpretuje školu jako sociální systém, školní procesy a roli účastníků těchto procesů. Student získá schopnost aplikovat sociologické teorie na pedagogické procesy a na jejich základě je interpretovat.
Osnova
  • (1) Sociologie výchovy jako vědní obor, úvod do kurzu (2) Vývoj sociologie výchovy a její současná témata (3) Způsoby výzkumu v sociologii výchovy (4) Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání (5) Současné sociologické teorie o výchově a o vzdělávání a směry sociologie výchovy (6) Škola jako sociální systém (7) Školní procesy (8) Učitelé ve škole a ve společnosti – pohledy sociologie výchovy (9) Děti a mladí lidé ve škole – pohledy sociologie výchovy (10) Rodina, škola a vzdělání – pohledy sociologie výchovy (11) Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě (12) Analýza českého vzdělávací systému z hlediska rovných vzdělávacích příležitostí
Literatura
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 1998, 386 s. ISBN 8022405795. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Milan POL. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815. info
  • HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 123 s. ISBN 8021003286. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 181 s. URL info
  • GOLDING, William. Pán much. Praha: Naše vojsko, 1968. info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
Výukové metody
Přednáška a seminář. na každou lekci studenti zpracovávají seminární úkoly.
Metody hodnocení
Písemný test, průběžné plnění seminárních úkolů.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1675
Ke kurzu existuje e-learningová podpora: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1675
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.