DU1405a České malířství 19. století

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Robert Janás, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Janás, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 17:30–19:05 K31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V 19. století zažívaly Čechy rozmach české národní emancipace. Toto prostředí se stalo prostorem pro vznik mnohých legend o národní výjimečnosti, které se týkaly i výtvarných umělců. Čechy byly ale v 19. století stále ještě jednou z korunních zemí Habsburské monarchie a Praha jedním z provinčních hlavních měst říše (Provinzhauptstadt). Počet obyvatel Prahy nedosahoval ani čtvrtinu obyvatel Vídně. Akademie výtvarných umění v Praze nemohla konkurovat akademiím ve Vídni nebo Mnichově. 19. století bylo na jedné straně dobou rozmachu české národní emancipace, na druhé straně české malířství po výtvarné stránce stále vycházelo z cizích vzorů. Češi proklamovali antagonismus vůči německému, ale ve výtvarném umění nadále tvořili v kontextu německé tvorby. Klíčovou roli pro formování českého malířství 19. století hrál Mnichov. Z Mnichova přicházeli na Akademii výtvarných umění profesoři, kteří položili základy českých malířských škol (Christian Ruben, Maximilian Haushofer). Mladí čeští malíři při cestách za zahraničními. zkušenostmi odcházeli nejčastěji do Mnichova. V průběhu 2. poloviny 19. století se ale stále častějším cílem jejich studijních cest stávala Paříž. Cyklus přednášek bude sledovat vývoj malířské scény v Čechách, především v Praze, zasazený do širších souvislostí v rámci středoevropského a německého prostředí (Mnichov…) a globálnějších evropských vlivů (Paříž…).
Osnova
  • 1) Klasicismus a nazarénská malba (Bergler, Führich, Tkadlík, V. Mánes, Hellich) 2) Rubenova škola a romantický historismus (Ruben, Lhota, Lauffer, Javůrek, Trenkwald, Svoboda) 3) Biedermeier (J. Mánes, Q. Mánes, Gareis, Machek) 4) Romantická krajinomalba (Postl, Kohl, A. Mánes, Navrátil, Piepenhagen) 5) Haushoferova krajinářská škola a romantický realismus (Haushofer, Kosárek, Bubák, Ullik, Chvála, Havránek) 6) Realismus (Pinkas, Barvitius, Purkyně, Čermák) 7) Generace Národního divadla (Aleš, Ženíšek, Brožík, Hynais) 8) Naturalismus (Schikaneder, Marold, Bartoněk, Liška) 9) Symbolismus (Pirner, Knüpfer, Oliva, Mašek, Gretsch, Mandl, Myslbek) 10) Symbolistní stylismus (Jenewein, Schwaiger, Beuronská škola, Preisler) 11) Mařákova škola a krajinomalba přelomu století (Chittussi, Riedel, Mařák, Kaván, Lebeda, Slavíček, Hudeček, Radimský, Jansa)
Literatura
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Nina. 90 let Domu umění města Brna : architektura, historie, výstavy, kulturní činnost 1910-2000, Dům umění města Brna 20. října - 10. prosince 2000. Edited by Jana Vránová. Brno: Dům umění města Brna, 2000, 231 s. ISBN 80-7009-124-X. info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/DU1405a