FF:FAV322 Prošlapávání filmařských cest - Informace o předmětu
FAV322 Prošlapávání filmařských cest: rozbor, proměny poetiky a estetické normy české kinematografie do roku 1922
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska - Rozvrh
- Po 14:10–15:45 U34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (3)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-HS) (2)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT) (4)
- Cíle předmětu
- Přednáškový cyklus se zaměří na badatelské otázky spojené s proměnami českého fikčního filmu do roku 1922. Právě tento rok se totiž po detailní analýze filmových děl na jedné straně a proměn výrobních podmínek i praktik na straně druhé jeví uzavírat několikafázové přechodové období české kinematografie. O tomto období lze hovořit jako o kinematografii otevřených možností, o hledání alternativ v práci s filmovým vyprávěním, filmovým prostorem a konkrétními prostředky, postupy a funkcemi filmového stylu. Čeští tvůrci totiž nebyli výrobními ani distribučními podmínkami tlačeni ke standardizaci užívaných postupů, pročež lze sledovat značně rozmanité cesty, jak se dalo se jmenovanými aspekty umělecky nakládat. Pracovali sice s leckterými mezinárodně zavedenými postupy, ale současně tyto využívali, kombinovali a obměňovali takovými způsoby, že stojí k mezinárodním dějinám filmového stylu spíše v pozici zvláštní, často zarážející alternativy než kopie rozpoznatelných trendů. Cílem kurzu je rekonstruovat a vysvětlit tyto procesy (a) skrze synchronní řezy jednotlivých let, na nichž lze ukázat relativní souběžnost rozmanitých stylistických řešení, (b) skrze diachronní řezy typu práce s různými délkami kotoučů, hledání podoby celovečerního filmu či způsobů výstavby filmového prostoru. Přednáškový cyklus zváží konkrétní podmínky, jimiž mohly být tyto synchronně i diachronně nahlížené aspekty filmové poetiky ovlivňovány či způsobovány, stejně jako otázky spojené s možnostmi zkoumání autorské či kolektivní poetiky. Prezentovaný historický výzkum následuje výzkumný program historické poetiky, takže jeho hlavními badatelskými nástroji jsou detailní analýza dochovaných filmových děl a vztahování odhalených estetických norem, obecnějších trendů a funkčních alternativ k dostupným informacím o konkrétní filmařské praxi.
- Výstupy z učení
- Student získá originální povědomí o proměnách rané české kinematografie, o analyticky založených vysvětleních dějin českého filmu jako umělecké formy a o možnostech poetologického historického výzkumu malé národní kinematografie.
- Osnova
- Výklad přednáškového cyklu začne obecnějšími otázkami metodologickými a prvním obdobím české kinematografie do roku 1915. Bude pokračovat vysvětlením tzv. synchronních řezů jednotlivých let s případovými analýzami jednotlivých filmů, když se zaměří na otázky práce s prostředky, postupy a funkcemi filmového stylu (práce s mizanscénou, práce s filmovým střihem, práce s kamerou) a vyprávění (způsoby práce s různými délkami filmů). V další části semestru se pak výklad posune k diachronním vysvětlením: jak se v čase proměňovaly podoby a funkce určitých postupů práce s procesem vyprávění, osnovou vyprávění, fikčního světa, utváření filmového prostoru či jednotou nakládání s filmovým stylem v celcích filmových děl. Na závěr semestru se přednášky zaměří na výzkum individuálních či skupinových poetik v českém filmu v uvedeném období.
- Literatura
- KOKEŠ, Radomír. Rozbor filmu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 264 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta, sv. 430. ISBN 978-80-210-7756-0. Munishop info
- KOKEŠ, Radomír. Poznámky k poetice filmu v českých zemích (1911-1915): formální tendence, filmová produkce a zubní extrakce. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 17, č. 1, s. 330-352. ISSN 1803-845X. Digitální knihovna FF MU info
- BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
- THOMPSON, Kristin. Herr Lubitsch goes to Hollywood : German and American film after World War I. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005, 154 s. ISBN 9053567089. info
- Early cinema : space, frame, narrative. Edited by Thomas Elsaesser - Adam Barker. Repr. London: BFI Publishing, 1997, 424 s. ISBN 0851702457. info
- BORDWELL, David. On the history of film style. Cambridge: Harvard University Press, 1997, x, 322. ISBN 0674634292. info
- SALT, Barry. Film style and technology : history and analysis. 2nd. expand. ed. London: Starword, 1992, 351 s. ISBN 095090662X. info
- BORDWELL, David, Janet STAIGER a Kristin THOMPSON. The classical Hollywood cinema : film style & mode of production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985, xv, 506. ISBN 0231060556. info
- Výukové metody
- Přednášky, projekce filmů, analýzy konkrétních filmů a částí filmů.
- Metody hodnocení
- Znalostní test z odpřednášené látky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/FAV322