FF:FAVBPalt4 Film v okupované Evropě - Informace o předmětu
FAVBPalt4 Kinematografie v okupované Evropě, 1939-1945
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:50–12:25 U34
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 69 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/69, pouze zareg.: 0/69, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/69 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem je zprostředkovat studentům konkrétní historické znalosti o podobnostech a rozdílech v reakci filmového průmyslu i publika na okupaci, či o roli a stabilitě filmově-průmyslových praktik a národních kulturních tradic. Důležitou součástí kurzu bude i seznámení s adekvátními teoretickými koncepty, metodologiemi a zdroji výzkumu - součástí každé přednášky bude diskuze o realiizovaných výzkumných projektech. Vedle přehledku situace v okupovaných evropských zemích budou přednášky klást zásadní důraz na situaci v Protektorátu Čechy a Morava.
- Výstupy z učení
- Studenti se seznámí s aktuálními výzkumy filmového průmyslu a filmové kultury v období 2. sv. války, s metodologickými nástroji a výzkumnými principy komparativního výzkumu, globální historie, ale také lokálních dějin či orální historie.
- Osnova
- 1. Úvod - představení cílů a průběhu kurzu, projekce filmu
- 2. Kulturní imperialismus, kulturní transfer, kulturní kontinuita?
- 3. Národní kulturní tradice pod nacistickou kontrolou
- 4. Strategie obrany a soupeření
- 5. Filmová distribuce a praktiky uvádění: regulace trhu
- 6. „Chovat se jako Čech“: brněnští diváci a „dvojjazyčné nohy“ Mariky Rökkové
- 7. Popularita filmů a (národní) publikum: možnosti výzkumu
- 8. Lidový film, film pro lid, nebo brak? Případ detektivního filmu
- 9. Noviny, novináři a filmová kritika v totalitním režimu
- 10. Transnárodní produkce a transnárodní imaginace
- Literatura
- Bednařík, Petr: Arizace české kinematografie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003
- Dvořáková, Tereza – Klimeš, Ivan: Prag-Film AG 1941–1945. Im Spannungsfeld zwischen Protektorats- und Reichskinemagografie. München: Edition text+kritik, 2008
- Hake, Sabine: Popular Cinema of the Third Reich. Austin: University of Texas Press, 2001
- Roel Vande Winkel – David Welch (eds.): Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema. New York: Palgrave Macmillan, 2007
- Mohn, Volker: Nacistická kulturní politika v Protektorátu. Koncepce, praxe a reakce české strany. Praha: Prostor, 2018
- Benjamin G. Martin: The Nazi-Fascist New Order for European Culture. Cambridge – London: Harvard University Press, 2016
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze.
- Metody hodnocení
- Krátké testy ověřující znalost zadané četby a filmů: 9x po max. 5 bodech
Test z četby a zadaných filmů na poslední přednášce: možnost získat max. 20 bodů (do celkového max. počtu 40 bodů za znalost textů a filmů)
Test – otázka k Prag-filmu – 20 bodů (dějiny Prag-filmu + odehrané filmy)
Závěrečný test – 20 bodů
Celkem 80 bodů, pro absolvování je nutné získat alespoň 48 bodů - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/FAVBPalt4