MUI_05 Muzejní marketing a management

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. František Šebek (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Jana Přepechalová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 2. 3. 9:10–12:25 K23, Pá 23. 3. 9:10–12:25 K23, Pá 20. 4. 9:10–12:25 K23, Pá 11. 5. 9:10–12:25 K23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy managementu a marketingu, které budou aplikovány do praxe muzeí. Studenti si osvojí základní postupy procesu řízení muzejních institucí, zásady marketingu, public relations, fundraisingu aj. v podmínkách muzeí a se zřetelem na obecné vývojové tendence v ČR a evropském kontextu.
Osnova
  • - Struktura oboru managementu, základní pojmy, jeho historie a strategické tendence v podmínkách 21. stol. Muzea a problematika trhu volného času. - Řízení instituce jako proces řízení a osobnost manažera, způsoby komunikace v muzeu, problematika podnikové kultury. Různé styly řízení, jako např. týmový management, brainstorming, řízení v době turbulentních změn, krizový management. - Zásadní význam plánování (projektování), stanovení koncepcí a strategií činnosti muzeí. Konkrétní postupy v podmínkách muzeí v ČR. Management některých specifických činností muzea: management sbírek (collections management); bezpečnostní management aj. - Problematika výkonnostních standardů a problematika měření výkonnosti muzeí. Měřitelné a neměřitelné indikátory; benchmarking muzeí. - Public relations (PR) a jeho důležitost v procesu řízení. PR v podmínkách muzeí a konkrétní příklady. Muzea a sdělovací prostředky u nás. - Marketing jako věda a umění. Marketingový mix a jeho jednotlivé složky v podmínkách muzeí ČR. - Fundraising jako umění a věda. Hlavní zásady a úskalí provádění fundraisingu v podmínkách muzeí se zřetelem na situaci v ČR. - Mezinárodní etický kodex muzeí vyhlášený ICOM a hlavní právní normy pro muzejnictví v ČR. Charakteristika struktury muzeí v ČR a v různých zemích Evropy (struktura zřizovatelů, právní formy, typy muzeí podle zaměření činnosti).
Literatura
  • NENADÁL, Jaroslav – VYKYDAL, David – HALFAROVÁ, Petra: Benchmarking - Mýty a skutečnost (Model efektivního učení se a zlepšování). Praha: Nakladatelství Press, 2011. s. 265. ISBN 978-80-7261-224-6
  • VYSEKALOVÁ, Jitka – MIKEŠ, Jiří.: Jak se dělá reklama. Vyd. 3. Praha: Grada Publisching, 2010. s. 208. ISBN 978-80-2473-492-7
  • Museum management. Edited by Kevin Moore. London: Routledge, 1994. s. 298. ISBN 0-415-11279-6.
  • LEDVINOVÁ, Jana – PEŠTA, Karel: Základy fundraisingu aneb, jak získat peníze pro prospěšnou činnost. Praha: ISBN, 1996. s. 146
  • VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing, 2012, 324 stran. ISBN 9788024740058. URL info
  • JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění : [art marketing v praxi]. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 284 s. ISBN 9788024727240. URL info
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 304 s. ISBN 8024711044. URL info
  • VEBER, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 700 s. ISBN 9788072610297. info
  • KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera :jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-7261-010-4. info
  • DRUCKER, Peter F. Výzvy managementu pro 21. století. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 187 s. ISBN 80-7261-021-X. info
  • LESLY, Philip. Public relations :teorie a praxe. Translated by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 240 s. ISBN 80-85865-15-7. info
  • FORET, Miroslav. Komunikace s veřejností. Vydání první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 206 stran. ISBN 8021010347. info
  • DRUCKER, Peter F. Řízení neziskových organizací :praxe a principy. Translated by Ivan Bureš. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994, 184 s. ISBN 80-85603-38-1. info
Výukové metody
Kontaktní výuka (přednášky, dialog).
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2021.