FF:VIKMB63 Metodologie v ISK 3 - Informace o předmětu
VIKMB63 Metodologie pro informační studia a knihovnictví 3
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 14:10–15:45 212
- Předpoklady
- Znalosti základů metodologie výzkumu (v rozsahu předmětů VIKBA12 a VKBA31)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je individualizované zpracování vlastního kvantitativního nebo kvalitativního výzkumu. Studenti by to předmětu měli vstupovat s definovaným výzkumným tématem (např. v projektu diplomové práce), které v průběhu semestru zpracují až do úrovně vyhodnocení výzkumných dat. Nejdříve budou představeny různé přístupy ke zpracování výzkumného tématu a uvědomění si účelu jeho zpracování. Následuje sběr dat, vyhodnocení a tvorba výzkumné zprávy, kdy se střídají kvantitativní a kvalitativní postupy. Setkání v předmětu se skládají z krátké přednáškové části (max. 30 min.). Následují prezentace jednotlivých studentů, kde představí aktuálně řešené problémy. Studenti by se měli inspirovat navzájem, měli by se učit z problémů jiných na základě jejich praktické práce.
- Osnova
- 1. Vymezení obsahu předmětu a podmínek absolvování. Základní pojmy metodologie výzkumu. Účel výzkumu. 2. Kvalitativní a kvantitativní metody. Základní typy výzkumů (analýza potřeb, akční a evaluační výzkum...). Výhody a nevýhody výzkumných designů (dotazník, obsahová analýza, test, pozorování, rozhovor, focus group...). 3. Význam a postup literature review. 4. Fáze kvantitativního výzkumu. Definování výzkumných otázek a hypotéz, operacionalizace proměnných, výzkumný vzorek. 5. Fáze kvalitativního výzkumu. Definování výzkumných otázek, výzkumný vzorek a vstup do terénu, etika výzkumu. 6. Tvorba kvantitativního výzkumného nástroje: dotazník, test, pozorování. Distribuce výzkumného nástroje. 7. Tvorba kvalitativního výzkumného nástroje: scénář rozhovoru, pozorování. Sběr kvalitativních dat. 8. Čištění kvantitativních dat. 9. Kódování kvalitativních dat. 10. Třídění prvního a druhého stupně, statistické testy hypotéz. 11. Kvalitativní výzkum: Výzkumný projekt/žádost. Výzkumná zpráva. 12. Kvantitativní výzkum: Výzkumný projekt/žádost. Výzkumná zpráva.
- Výukové metody
- Přednáška, individuální práce, prezentace průběžných výstupů, aktivní diskuze
- Metody hodnocení
- Pro absolvování předmětu je nutná průběžná práce na vlastním výzkumu a aktivní zapojení do diskuze v rámci setkání věnovaných danému typu výzkumu (kvantitativní nebo kvalitativní). V průběhu semestru studenti písemně vytváří zprávu o postupu vlastního výzkumu. Každý týden je nutný zápis s možností zdůvodnění, proč student daný týden v práci na výzkumu nepostoupil. Na setkáních prezentují výstupy své práce za daný týden a aktuálně řešené problémy. Očekávána je aktivní účast v diskuzích, proto je povinná docházka na min. 6 setkání. Ukončením předmětu je výše zmíněná písemná zpráva o postupu výzkumu, kdy student musí dojít nejméně do fáze, kdy má zpracovány výsledky výzkumu (není nutné mít hotovou výzkumnou zprávu).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/VIKMB63