KSCB007 Čínské sociokulturní praktikum

Filozofická fakulta
jaro 2019

Předmět se v období jaro 2019 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ondřej Kučera (cvičící), Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs se zabývá praktickými kulturními, společenskými a paralingvistickými (mimojazykovými) aspekty komunikace s osobami čínské národnosti ať už v ČLR na Taiwanu, v Hongkongu, v Singapuru či jinde ve světě. Součástí kurzu je praktický nácvik jednotlivých dovedností a modelových situací, který má pomoci lepší orientaci v budoucí komunikaci či vedení obchodních či jiných jednání. Pred zapsáním tohoto kurzu je doporucena návšteva predmetu Sémiotika čínské kultury.
Osnova
  • 1. Nonverbální a parajazyková komunikace; haptika a proxémika 2. Komunikace ve skupine 3. Dar a předávání 4. Jídlo a stolování 5. Kulturní úskalí komunikace - symboly, tabu, pravda 6. Sociální úskalí komunikace - hierarchie: vek, postavení, pohlaví
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ. Sémiotika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 363 s. ISBN 80-7178-832-5. info
  • DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 159 s. ISBN 80-7178-566-0. info
    doporučená literatura
  • HALVORSEN, Francine. The Food and Cooking of China. John Wiley and Sons, 1996. ISBN 0-471- 11055-8
  • BLOODWORTH, Dennis. Chinese Looking Glass. Penguin books, 1969.
  • HARTZELL, Richard W. Harmony in Conflict: Active Adaptation to Life in Present Day Chinese Society. 4th ed. Taipei: Caves Books, 1993.
  • ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. Edited by Marek Sedláček. Vyd. 2., V Argu 1. Praha: Argo, 2009, 440 s. ISBN 9788025701577. info
Výukové metody
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) Metody práce s textem (ucebnicí, knihou) Pozorování Demonstrace
Metody hodnocení
Analýza výkonu studenta Rozbor jazykového projevu studenta
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013, jaro 2025.