CJJ22 Syntax pro pokročilé

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Caha, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Starke, Docteur es Lettres (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Caha, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–15:40 D31
Předpoklady
Studenti ovládají bakalářské penzum syntaxe: buď absolvovali 1) CJJ06 Současný český jazyk – syntax, nebo 2) CJBB179 Syntax češtiny – překlenovací seminář. Obsah kurzů odpovídá učebnici L. Haegeman, Thinking Syntactically, nebo ekvivalentním generativním učebnicím syntaxe (Adger: Core syntax atd.) Studenti musí být schopni číst anglicky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se s moderní syntaktickou teorií a empirickými daty, která ji posouvají kupředu. Seznámíme se s lingvistickou kartografií, principem zrcadlení, pádovou teorií a dalšími oblastmi výzkumu v moderní syntaxi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- porozumnět současným teoretickým poznatkům z oblasti syntaxe;
- aplikovat teoretické poznatky o skladbě na české věty;
- napsat krátký článek o vybraném syntaktickém problému;
- kriticky analyzovat nové vědecké poznatky v oblasti syntaxe;
- navrhnout a vysvětlit vhodnou metodu výzkumu syntaktických jevů;
- shrnout důležité rysy současných teoretických postojů k analýze vybraných jevů.
Osnova
  • 1. Princip zrcadlení, posun hlavy a posun fráze.
  • 2. Greenbergovo univerzále 20 (Cinque 2005 vs. Abels Neeleman 2012).
  • 3. Pravo-levá asymetrie (Cinque 2009, ...).
  • 4. Teorie pádu (McFadden 2004, Baker-Vinokurova 2012).
  • 5. Kontrola (Polinsky-Potsdam vs. Landau).
  • 6. Relativizovaná minimalita (Rizzi, Starke).
  • 7. Lexikální dekompozice (Harley, Ramchand).
Literatura
    povinná literatura
  • RIZZI, Luigi. Relativized minimality. The MIT Press, 1990.
  • ABELS, Klaus; NEELEMAN, Ad. Linear asymmetries and the LCA. Syntax, 2012, 15.1: 25-74.
  • MCFADDEN, Thomas. The position of morphological case in the derivation. Philadelphia, PA: UPenn dissertation, 2004.
  • POLINSKY, Maria; POTSDAM, Eric. Backward control. Linguistic Inquiry, 2002, 33.2: 245-282.
  • Hornstein, Norbert. 1999. 'Movement and Control', Linguistic Inquiry 30, 69–96.
  • LANDAU, Idan. The scale of finiteness and the calculus of control. Natural Language & Linguistic Theory, 2004, 22.4: 811-877.
  • STARKE, Michal. Move dissolves into Merge: A theory of locality. 2001. PhD Thesis.
  • Harley, Heidi. Lexical decomposition in modern generative grammar. n Handbook of Compositionality, edited by Wolfram Hinzen, Markus Werning and Edouard Machery, p. 328-350. Oxford: OUP. Publication year: 2012
  • Harley, Heidi. Getting morphemes in order: Merger, Affixation and Head-movement. In Diagnosing Syntax, Lisa Cheng and Norbert Corver (eds), Oxford: OUP. pp. 44-74 Publication year: 2013
  • BAKER, Mark C.; VINOKUROVA, Nadya. Two modalities of case assignment: Case in Sakha. Natural Language & Linguistic Theory, 2010, 28.3: 593-642.
  • CINQUE, Guglielmo. Deriving Greenberg's Universal 20 and its exceptions. Linguistic inquiry, 2005, 36.3: 315-332.
Výukové metody
Přednáška, diskuze.
Metody hodnocení
V průběhu semestru se studenti účastní diskuse vybraných problémů. Výstupem z předmětu bude text, v němž student stručně charakterizuje dva protichůdné teoretické přístupy k nějakému empirickému problému a bude se na základě dat snažit rozhodnout, který z přístupů je adekvátnější.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, podzim 2023, podzim 2024.