FF:DU1703 Epochy III - Informace o předmětu
DU1703 Epochy dějin umění III: Raně novověká Evropa a koncept umělce
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/4/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Anna Jaegerová (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–9:40 K31; a St 4. 3. 18:00–19:40 K32, St 25. 3. 18:00–19:40 K32, St 8. 4. 18:00–19:40 K32, St 22. 4. 18:00–19:40 K32, St 13. 5. 18:00–19:40 K32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny umění (program FF, B-HS)
- Dějiny umění (program FF, B-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje široce pojatý úvod do evropského umění od renesance až do devatenáctého století. Toto je dynamické období, ve kterém umělci nejen čelí výzvám vyvolaným náboženskými a politickými ikonoklasmy, ale také reagují na transformaci evropské civilizace v důsledku vzniku nového vědeckého diskurzu a potýkání se s novými světy a kulturami. Představením různých umělecko-historických postupů se zaměří na řadu významných osobností a významných uměleckých děl, ale také na otázky týkající se např. role uměleckých institucí, způsobů prezentace a výstav umění, dílenské praxe a procesu vzniku uměleckých děl. Předmět zkoumá díla vzešlá z různých prostředí a tradic, jejich osobitost a vzájemné vazby.
Kurz nabízí návod k porozumění významným procesům, tématům, inovacím a osobám zapojeným do umělecké tvorby 15.-19. století. Cílem je seznámit studenty s klíčovými uměleckými díly vytvořenými významnými umělci a umožnit jim pochopit a vysvětlit význam těchto děl. Rovněž se snaží vysvětlit specifické tvůrčí a umělecké kontexty, v nichž umělci pracovali, a též dopad umění na události dané doby. Kurz využívá celé řady umělecko-historických metod k praktickému uvedení studentů do problematiky specifických metod a přístupů v dějinách umění. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu:
- získá širokou představu o chronologii, hlavních inovacích v oblasti umělecké tvorby a o společenské roli umění během daného období;
- seznámí se s kanonickými uměleckými díly vytvořenými během studovaného období;
- bude schopen přemýšlet o těchto uměleckých dílech v širokém historickém kontextu;
- dokáže pojmenovat způsoby, jak bylo umění objednáváno a používáno mecenáši jak na individuální, tak i institucionální úrovni;
- bude schopen identifikovat různé přístupy k umění a kriticky na ně reagovat.
Studenti budou mít příležitost rozvinout vlastní vizuální pamět a znalosti a základní dovednosti typu ikonografické a vizuální analýzy uměleckého díla. - Osnova
- 1. Zrození umělce
- 2. Antický ideál
- 3. Od řemeslnické dílny k umělecké akademii
- 4. Teoria vs. pratica
- 5. Dvůr, klášter, město
- 6. Zbožnost a emoce
- 7. Pomíjivost a pamět
- 8. Propaganda
- 9. Ceremoniál
- 10. Hierarchie žánrů
- 11. Věk revolucí
- Literatura
- povinná literatura
- Baroko : architektura, sochařství, malířství. Edited by Rolf Toman, Translated by Dagmar Lieblová - Miroslava Naumannová - M. 2., upr. vyd. [Praha]: Slovart, 2007, 500 s. ISBN 9788072097715. info
- Umění italské renesance : architektura, sochařství, malířství, kresba. Edited by Rolf Toman. 2. české vyd. [Praha]: Slovart, 2000, 464 s. ISBN 8072092529. info
- neurčeno
- CHASTEL, André. Vyplenění Říma : od manýrismu k protireformaci. Translated by Ivo Lukáš. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2003, 303 s. ISBN 8086598500. info
- EISENMAN, Stephen a Thomas E. CROW. Nineteenth century art : a critical history. New ed. London: Thames & Hudson, 2002, 428 s. ISBN 0500283354. info
- CRASKE, Matthew. Art in Europe, 1700-1830 : a history of the visual arts in an era of unprecedented urban economic growth. 1st publ. Oxford: Oxford University Press, 1997, 320 s. ISBN 0192842463. info
- KAUFMANN, Thomas DaCosta. Court, cloister, and city : the art and culture of Central Europe, 1450-1800. Chicago: University of Chicago Press, 1995, 576 s. ISBN 0226427307. info
- HASKELL, Francis a Nicholas PENNY. Taste and the antique : the lure of classical sculpture 1500-1900. 4th print. New Haven: Yale University Press, 1994, xvi, 376. ISBN 0300029136. info
- FREEDBERG, David. The power of images : studies in the history and theory of response. Pbk. ed. Chicago: University of Chicago Press, 1991, xxv, 534. ISBN 0226261468. info
- BAXANDALL, Michael. Painting and experience in fifteenth century Italy : a primer in the social history of pictorial style. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 1988, 183 s. ISBN 019282144X. info
- CROW, Thomas E. Painters and public life in Eighteenth-Century Paris. New Haven: Yale University Press, 1985, 290 s. ISBN 0300037643. info
- HASKELL, Francis. Patrons and painters : a study in the relations between Italian art and society in the age of the Baroque. Rev. and enlarged ed. New Haven: Yale University Press, 1982, xviii, 474. ISBN 0300025408. info
- GOMBRICH, E. H. Symbolic images : studies in the art of the Renaissance. Second edition. Oxford: Phaidon, 1978, viii, 247. ISBN 0714818313. info
- GOMBRICH, E. H. Norm and Form : studies in the art of the renaissance. Second edition. London: Phaidon, 1971, viii, 308. ISBN 0714814946. info
- Výukové metody
- Přednášky (90 min.) v průběhu 12 týdnů plus 5 x 90 minut cvičení v průběhu 12 týdnů.
- Metody hodnocení
- Nástin závěrečné práce v rozsahu 2000 slov s dokončením po povinné konzultaci s vyučujícím/tutorem; zkoušení v délce 1 hodiny (100%)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je povinný spolu s dalšími souvisejícími a navazujícími kurzy propedeutického roku: DU0106 Epochy dějin umění I DU0107 Epochy dějin umění II DU0109 Epochy dějin umění IV.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/DU1703