FAVBKa030 Dějiny filmových teorií po roce 1945

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 22. 2. 9:00–12:40 C34, So 14. 3. 9:00–12:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po 2. sv. válce se teoretická reflexe kinematografie postupně přesouvá z filmových časopisů a solitérních teorií k systematičtějšímu, metodologicky specifickému přístupu. Namísto sepětí s filmovou kritikou (Kracauer, Balázs ad.) a filmovou praxí (Epstein, Ejzenštejn ad.) je reflexe filmu pěstována na půdě univerzit a výzkumných ústavů a čerpá ze škály různých oborů a přístupů (sociologie, sémiotika, psychologie...).
Po konceptech, které jsou ještě zakotvené v meziválečné a válečné filmové kritice a praxi (neorealismus, teorie auteura, socialistický realismus) se zaměříme na dominantní proudy filmové teorie a historiografie od 60. let 20. století do počátku 21. století. Představíme si některé typické texty jednotlivých přístupů.
Cílem je seznámit studenty s konkrétními projevy proměňujícího se diskurzu o kinematografii. Budeme se seznamovat s dobovými argumenty a učit se interpretovat dobové texty nejen v souvislostech daného oboru, ale také v širším kulturním, společenském a politickém kontextu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen formulovat základní změny ve vývoji teoretické, kritické a metodologické reflexe kinematografie a porozumět jejich dobovým souvislostem. Díky znalostem historického vývoje diskurzu o kinematografii si osvojí jednak možnosti kritického přístupu ke zkoumání dějin diskurzů, jednak bude schopen nahlédnout i soudobé výzkumné perspektivy z hlediska jejich historických souvislostí.
Osnova
  • - neorealismus
    - socialistický realismus
    - teorie auteura
    - frankfurtská škola
    - filmologie
    - sémiotika a postsémiotika
    - screen theory
    - kulturální studia
    - nová filmová historie
    - nová historie kinematografie
    - česká filmová teorie
Literatura
    doporučená literatura
  • Giovacchini, Saverio - Sklar, Robert (eds.). Global Neorealism. The Transnational History of a Film Style. Jacskon: University Press of Mississippi, 2012.
  • Maltby, Richard – Biltereyst, Daniel – Meers, Philippe (eds.): Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies. Malden-Oxford: Wiley-Blackwell, 2011
  • Lowry, Edward. The filmology movement and film studies in France. Ann Arbor: UMI Research press, 1985.
  • CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Translated by Helena Giordanová. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2008, 406 s. ISBN 9788073311438. info
  • SZCZEPANIK, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004, 528 s. info
  • CLARK, Katerina. The Soviet novel : history as ritual. 3. ed. Bloomington: Indiana University Press, 2000, xv, 320. ISBN 0253213673. info
Výukové metody
Přednáška. Kontaktní přednášky budou věnovány úvodu do problematiky a vybraným tématům, která nemají oporu v povinné a doporučené literatuře. Studenti mají k dispozici webovou učebnici.
Metody hodnocení
Zkouška: písemná zkouška. Průběžné testy - 45%, závěrečný text - 55%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024.