FF:FJU2A045 Pedagogická praxe I - Informace o předmětu
FJU2A045 Pedagogická praxe I
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/180. struktura hodin se dělí na náslechy a další činnost ve škole, výuku v tandemu a individ. výuku. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Stéphanie Maria O. Dufond (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- FJU2A043 Seminář k pedagogické praxi I
Didaktika I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-FJU_) (4)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Cílem oborové pedagogické praxe je umožnit studentům aplikovat nezbytné kompetence v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí, díky čemuž studenti dostanou prostor uplatnit získané teoretické znalosti z filologické a pedagogicko psychologické průpravy. Stěžejním cílem praxe je poskytnout studentům příležitost,aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové. Nedílnou součástí praxe je evaluační a autoevaluační proces. Vzhledem k soudobým trendům ve výuce je kladen důraz na průpravu i v oblasti moderních technologií zejména e-learningu.
- Výstupy z učení
- Během praxe si student udělá komplexní představu o jednotlivých aspektech každodenní učitelské práce. Díky tomu je pak schopen efektivně plánovat vlastní výuku, náležitě ji realizovat a následně provést adekvátní evaluaci, jejíž nezbytnou součástí je patřičná sebereflexe. Vzhledem k tomu, že praxe je zaměřena na široké spektrum forem výuky, bude student všestranně připraven (jak pro prezenční výuku, tak i další formy: e-learning, blended learning). Jedním z výstupů je portfolio, které student průběžně vytvářel a konzultoval.
- Osnova
- - Vstupní konzultace s vedoucím pedagogické praxe z příslušné instituce.
- - Hospitace a observace.
- - Výuka v tandemu.
- - Samostatná výuka s následnou zpětnou vazbou vedoucího praxe.
- - Praxe v rámci dalších výukových forem (e-learning, blended learning atd.)
- - Evaluační workshopy.
- Rozdělení hodin praxe:
- 1) 360 hodin příprava a úkoly (v rámci Seminářů k pedagogické praxi I a II)
- • deník praxe, úkoly ad.
- 2) 360 hodin přímo na škole (v rámci předm. Pedagogická praxe I a II)
- • 100 hodin vlastní výuky (samostatná, v tandemu, skupinová, asistence učiteli, doučování)
- • 260 hodin další činnosti (náslechy, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad.)
- Literatura
- Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků [Hendrich, 1988]. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 498 s.
- Moirand, S., Enseigner a communiquer en langue étrangere, Hachette, 1990
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- LEBRUN, Marcel. eLearning pour enseigner et apprendre : allier pédagogie et technologie. Louvain-la-Neuve: Academia-Bruylant, 2015, 269 stran. ISBN 2872097899. info
- VIGNER, Gérard. Enseigner le français comme langue seconde. [Paris]: CLE International, 2006, 127 stran. ISBN 2090333421. info
- DESMONS, Fabienne. Enseigner le FLE (français langue étrangère) : pratiques de classe. Paris: Belin, 2005, 271 s. ISBN 270113997X. info
- Výukové metody
- Souvislá pedagogická praxe probíhá pod dohledem smluvních garantů na střediskových školách formou náslechů a následných výstupů ve vyučovacích hodinách. Součástí praxe je písemná příprava na výuku, kterou student předloží vyučujícímu, rozbor výstupu s garantem po výuce a rovněž ústní pohovor s oborovým didaktikem o zkušenostech získaných na praxi. Forma: hospitace, observace, konzultace, workshop, e-learning, projekty, diskuse.
- Metody hodnocení
- Projekt, portfolio a diskuze.
- Informace učitele
- Rozdělení hodin praxe u dvouoborového studia (v rámci předm. Pedagogická praxe I a II):
1) 180 hodin příprava a úkoly
• deník praxe, úkoly ad.
2) 180 hodin přímo na škole
• 50 hodin vlastní výuky (samostatná, v tandemu, skupinová, asistence učiteli, doučování)
• 130 hodin další činnosti (náslechy, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad.) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/FJU2A045