IM126 Novodobé interpretační přístupy k uměleckému dílu II

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 N21
Předpoklady
Schopnost interpretovat výtvarné dílo v aktuálních kontextech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent kurzu bude schopen zorientovat se v spleti rozmanitých interpretačních přístupů k výtvarným dílům. Na základě práce s konkrétními texty získá metodologickou výbavu pro vlastní erudovanou a kontextovou interpretaci moderního uměleckého díla.
Výstupy z učení
Student bude obeznámen s aktuálními způsoby interpretace moderního výtvarného díla a naučí se ho smysluplně uchopit a interpretovat.
Osnova
  • Radikální změny reprezentačních paradigmatů ve výtvarném zobrazování 20. století. Interpretace kubistických obrazů. Magrittův cyklus Zrada obrazů. Konceptualizmus Marcela Duchampa. Interpretace abstraktních maleb. Interpretace interaktivních děl. Citát, aluze a recyklování jako poetické strategie současného umění. Nutnost kontextové interpretace uměleckého díla v postmoderní pluralitě interpretací. Úskalí nadinterpretace.
Literatura
    povinná literatura
  • Chalupecký, J.: Úděl umělce. Duchampovské meditace. Praha, 1998.
  • Danto, Arthur: Zneužitie krásy. Bratislava, 2008.
  • Foucault, Michel: Toto nie je fajka. Bratislava, 1994.
    doporučená literatura
  • Nelson, R. – Shiff, R. (eds.): Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava 2004.
  • Belting, Hans: The Invisible Masterpiece. Londýn, 2001.
  • Cseres, Jozef (ed.): Postduchampovské reflexie I. a II. In: Profil súčasného výtvarného umenia 3/04 (s. 86-114) a 4/04 (s. 108-133). Bratislava, 2004.
  • Eco, Umberto (ed.): Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava, 1995.
Výukové metody
přednáška, prezentace, seminární diskuse
Metody hodnocení
prezentace, závěrečný esej
Informace učitele
Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.