FF:IM126 Nové interpretační přístupy II - Informace o předmětu
IM126 Novodobé interpretační přístupy k uměleckému dílu II
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 16:00–17:40 N21
- Předpoklady
- Schopnost interpretovat výtvarné dílo v aktuálních kontextech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Absolvent kurzu bude schopen zorientovat se v spleti rozmanitých interpretačních přístupů k výtvarným dílům. Na základě práce s konkrétními texty získá metodologickou výbavu pro vlastní erudovanou a kontextovou interpretaci moderního uměleckého díla.
- Výstupy z učení
- Student bude obeznámen s aktuálními způsoby interpretace moderního výtvarného díla a naučí se ho smysluplně uchopit a interpretovat.
- Osnova
- Radikální změny reprezentačních paradigmatů ve výtvarném zobrazování 20. století. Interpretace kubistických obrazů. Magrittův cyklus Zrada obrazů. Konceptualizmus Marcela Duchampa. Interpretace abstraktních maleb. Interpretace interaktivních děl. Citát, aluze a recyklování jako poetické strategie současného umění. Nutnost kontextové interpretace uměleckého díla v postmoderní pluralitě interpretací. Úskalí nadinterpretace.
- Literatura
- povinná literatura
- Chalupecký, J.: Úděl umělce. Duchampovské meditace. Praha, 1998.
- Danto, Arthur: Zneužitie krásy. Bratislava, 2008.
- Foucault, Michel: Toto nie je fajka. Bratislava, 1994.
- doporučená literatura
- Nelson, R. – Shiff, R. (eds.): Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava 2004.
- Belting, Hans: The Invisible Masterpiece. Londýn, 2001.
- Cseres, Jozef (ed.): Postduchampovské reflexie I. a II. In: Profil súčasného výtvarného umenia 3/04 (s. 86-114) a 4/04 (s. 108-133). Bratislava, 2004.
- Eco, Umberto (ed.): Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava, 1995.
- Výukové metody
- přednáška, prezentace, seminární diskuse
- Metody hodnocení
- prezentace, závěrečný esej
- Informace učitele
- Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/IM126