FF:AEB_A05 Popularizace vědy - Informace o předmětu
AEB_A05 Popularizace vědy
Filozofická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–9:40 M22
- Předpoklady
- Zájem na aktivní participaci na výstupech kurzu. Dobré odborné znalosti archeologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prezentovat aktuální účinné metody popularizace vědeckých výsledků, vtažení laické veřejnosti do pozitivního vnímání smyslu vědeckého výzkumu v humanitních vědách.
Cílem předmětu je prezentovat metody popularizace ve spolupráci s externími konzultanty a zejména za aktivní účasti a praxi studentů/studentek.
Předmět má přímý vztah k uplatnitelnosti absolventů studia na trhu práce, v muzejní činnosti, v archeoparcích, ve vzdělávání a dalších oblastech styku s laickou veřejností různých věkových skupin. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen
- definovat cílovou skupinu a analyzovat její potřeby
- zvolit vhodnou metodu prezentace pro konkrétní cílovou skupinu
- vypracovat libreto prezentačního výstupu, ekonomický, personální a časový plán realizace
- reagovat na aktuální trendy v prezentačních mediích a metodách
- odborně zpracovat věcný obsah prezentace, shrnout odborná data, vhodně je hierarchizovat a převést do laickou veřejností uchopitelné formy
- pilotní popularizační výstup samostatně nebo v týmové spolupráci úspěšně realizovat - Osnova
- 1. Smysl a cíle popularizace vědy, základní aktuální metody relevantní pro archeologii
- 2. Cílová skupina. Volba, definování, průzkum potřeb, analýza
- 3. Libreto popularizačního výstupu - odborná data, jejich výběr, hierarchizace, převod do popularizační verze.
- 4. Logistika, ekonomika, personalistika, plánování.
- 5. Popularizace přednáškou I - příprava. Kultivace mluveného projevu, logopedie, mluvený projev přímý, do médií, do záznamu.
- 6. Popularizace přednáškou II - realizace. Komunikace s cílovou skupinou. Vtažení do diskuse. Vzbuzení zájmu o další možnosti poznání.
- 7. Popularizace výstavou. Výstava statická, výstava s přímým výkladem, haptická výstava.
- 8. Popularizace zapojením do aktivit - workshop archaické výroby, skládání, třídění, nápodoby archeologické praxe, používání přístrojů, archeoparky
- 9. Prezentace v místě archeologické lokality - informační cedule, qr kódy a mobilní technologie, geo-caching, zvaní tisku na probíhající výzkum
- 10. Prezentace v tisku, komunikace s redaktorem, autorizace, výběr a zhuštění informací dle plánované délky. Tisková zpráva, rozhovor, článek.
- 11. Prezentační tiskoviny. Poster, leták, upoutávka na akci. Výběr informací, vizuální stránka, distribuce.
- 12. PR na druhou. Vzbuzení zájmu veřejnosti o plánovaný popularizační výstup. Formy propagace.
- Literatura
- doporučená literatura
- Mikešová, V. 2014: Přínos multimédií a digitálních technologií pro popularizaci archeologie. Muzeum 52/1, 14-20.
- Mikešová, V. – Opatrná, M. a kol. 2014: Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví. Certifikovaná metodika. Vznik v rámci projektu NAKI 12DF Archeologie na dosah. Praha.
- Mikešová, V. 2015: Popularizace archeologie v 21. století: Proč, jak a pro koho? Archeologie ve středních Čechách 19, 883–888.
- Výukové metody
- přednášky s následným cvičením v rámci lekce
konzultace s externími odborníky
týmová nebo samostatná realizace pilotního popularizačního počinu, možnost splnění v rámci PR akcí ÚAM
diskuse - Metody hodnocení
- hodnocení kvality pilotního popularizačního výstupu
- odborná správnost
- vhodný výběr a strukturování informací
- úspěšná analýza potřeb cílové skupiny, zvládnutí zaujetí
- projev, úroveň realizace - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/AEB_A05