PSBB029 Práce s dětmi s poruchou autistického spektra

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 C42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/14, pouze zareg.: 0/14
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou dětí s poruchou autistického spektra, s jejich specifickými potřebami a s dopady stanovení této diagnózy na celý rodinný systém.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět specifickým potřebám dětí s PAS a jejich rodin;
- aplikovat teoretické poznatky do péče o děti s PAS a aktivně se do ní zapojit;
- vytvořit vhodný plán aktivit pro rodiny s dětmi s PAS.
Osnova
  • 1. seznámení se s pravidly výuky a požadavky na úspěšné absolvování předmětu
  • 2. poskytnutí základních teoretických informací z oblasti poruch autistického spektra (PAS) - vymezení pojmu, terminologie, etiologie, rozdělení, projevy…
  • 3. přístupy k práci s dětmi s PAS
  • 4. diagnostika
  • 5. kazuistický seminář
  • 6. závěrečné kolokvium
Literatura
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál. 493 stran. ISBN 9788026207689. 2016. info
  • GRANDIN, Temple. The Way I See It. 1. vyd. Praha: Miklós Csémy. 452 s. ISBN 978-80-906078-0-4. 2015. info
  • GRANDIN, Temple a Richard PANEK. Mozek autisty : myšlení napříč spektrem. Translated by Šárka D. Tripesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta. 269 stran. ISBN 9788020431158. 2014. info
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál. 405 stran. ISBN 9788073674755. 2008. info
  • VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Translated by Iva Strnadová. Vyd. 1. Praha: Grada. 130 s. ISBN 8024716003. 2006. info
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra : (metodický materiál). Vyd. 2., přeprac. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 71 s. ISBN 8086856178. 2006. info
Výukové metody
přednášky, skupinové práce, diskuze, práce s odbornou literaturou
Metody hodnocení
Požadavky ukončení: 1. aktivní účast na výuce - min. 80% 2. plnění průběžných seminárních úkolů 3. skupinový projekt – sestavení komplexního plánu programu pro rodiny s dětmi s PAS
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.