FF:SUSK_06 Kapitoly z dějin hudby II. - Informace o předmětu
SUSK_06 Kapitoly z dějin hudby II.
Filozofická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin výuka, 8 hodin konzultace. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce)
Mgr. Jan Špaček (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 5. 3. 13:00–14:40 N51, Pá 9. 4. 13:00–14:40 N51, Pá 7. 5. 13:00–14:40 N51, Pá 28. 5. 13:00–14:40 N51
- Předpoklady
- SUSK_05 Kapitoly z dějin hudby I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-US_) (2)
- Cíle předmětu
- Kurs se soustředí na vybrané problémy hudby od roku 1730. Důraz je kladen na pochopení problematiky a logiky jednotlivých jevů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní hudební pojmy;
- vysvětlit základní hudební formy a vztahy mezi nimi;
- formulovat a vysvětlit dobové názory na umění a hudbu 19. a 20. století;
- interpretovat texty E. Hanslicka, R. Wagnera, V. Helferta a I. Stravinského;
- analyzovat díla Bachova, Beethovenova, Dvořákova, Mahlerova, Stravinského a Šostakoviče;
- charakterizovat tvůrčí poetiku vybraných skladatelů - Osnova
- 1. Johann Sebastian Bach
- 2. Horizontální aspekt hudební skladby (Helfert), polyfonie, kontrapunkt
- 3. Hudební formy
- 4. Hudební teorie: intervaly, stupnice, předznamenání, ladění, alikvotní tóny, rytmus
- 5. Česká hudební emigrace
- 6. Mannheimská škola
- 7. Klasicismus: sonátová forma (Beethoven)
- 8. Haydn, Mozart, Beethoven
- 9. Romantismus: etapy, vybraní představitelé, národní školy (Rusko: západnici versus kučkisté, německý prostor), programnost v hudbě (Hanslick)
- 10. Duchovní hudba: velká mše (Bach, Beethoven, Berlioz)
- 11. Programní symfonie (Berlioz, Mahler, Messiaen)
- 12. Opera (italská, francouzská)
- 13. Druhá vídeňská škola (Schönberg, Webern, Berg)
- 14. Stravinskij, Prokofjev, Šostakovič
- 15. Smetana (národní opera), Dvořák (klasicko-romantická syntéza), Janáček (opery, inspirační okruhy)
- Literatura
- povinná literatura
- MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3. info
- HELFERT, Vladimír. Periodisace dějin hudby. Příspěvek k otázce logiky hudebního vývoje. Musikologie : sborník pro hudební vědu a kritiku. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury,, 1938, roč. 1, s. 7-26. ISSN 1802-128X. URL info
- HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu : příspěvek k revizi hudební estetiky. Translated by Jaroslav Střítecký. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1973, 137 s. info
- doporučená literatura
- SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: TOGGA agency, 2001, 657 s. ISBN 80-902912-0-1. info
- KOUBA, Jan. ABC hudebních slohů : od raného středověku k W.A. Mozartovi. 2. dopl. vyd. Praha: Supraphon, 1988, 253 s. URL info
- PEČMAN, Rudolf. Sloh a hudba, 1600-1900 : problémy, otázky, odpovědi [Pečman, 1996]. Vyd. 2. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1996, 157 s. ISBN 80-210-1424-5. info
- ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984. info
- ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 7. rev. a dopl. vyd., v Edit. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000, 202 s. ISBN 8086385019. info
- NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, spol. s r.o., 1993, 189 s. ISBN 80-85300-26-5. info
- The New Grove dictionary of music and musicians. Edited by Stanley Sadie - John Tyrrell. 2nd ed. New York: Grove, 2001, lxvii, 912. ISBN 0195170679. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, čtení textů, exkurze, teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Přednáška v rozsahu dvou vyučovacích hodin čtyřikrát za semestr. Je třeba sledovat studijní materiály zde v ISu. Písemná zkouška trvá 90 minut a sestává z šestnácti otázek diskurzívního charakteru.
Podmínkou ukončení předmětu je odevzdání odborné práce v rozsahu min. 18.000 znaků včetně mezer (do rozsahu se nepočítá seznam zdrojů - viz pravidla ÚHV); téma bude stanoveno vyučujícím. - Informace učitele
- Hodnocení zkouškového testu:
- (A) 8 otázek, každá za 0 až 2 body, celkem 16 bodů
Bodové hodnocení testu lze vylepšit: za mimořádně kvalitní odpověď lze přiznat jeden prémiový bod navíc jako bonus
(max. 8 prémiových bodů navíc)- (B) Esej v rozsahu cca dvou rukopisných stran či normostran (0 až 16 bodů)
Je třeba si v rámci přípravy na zkoušku vybrat tři hudební skladatele z období 1750 (včetně Bacha) až 2010 a poznat problematiku jejich života i díla podrobně a do hloubky samostudiem (např. prostudováním jejich hesel na www.grovemusic.com - přístupné z počítačů MU). Vybrané skladatele je třeba ohlásit 24 hodin před začátkem zkoušky e-mailem vyučujícímu. Jednoho z nich Vám vyberu a dostanete zadáno dílčí téma z problematiky jeho/jejího života a díla. Je nezbytně nutné se u zkoušky držet zadaného tématu (např. Přijetí díla Antonína Dvořáka v USA a Velké Británii, Antické a starověké inspirace v operním díle Richarda Strausse atp.), nelze o skladatelích psát pouze obecně ("XY se narodil v malé vesničce...").
I zde lze hodnocení vylepšit: Za nadstandardně zpracovanou esej lze kromě běžných 16 bodů přiznat ještě 1 až 8 bodů navíc jako bonus.- (C) Poslechový test (0 až 8 bodů, bonus 0 až 4 body)
Uslyšíte celkem pět zhruba minutových hudebních ukázek. U jedné z nich určete skladatele i název skladby, zařaďte do období, stylu, techniky, formy, instrumentace atp. Další tři ukázky popište a zařaďte stručněji a povšechněji jednou či dvěma větami. Jednu ukázku můžete ignorovat bez ztráty bodů. Účelem této části není nutně poznat, o jakou skladbu se jedná, plný počet bodů lze získat i za bezchybný všestranný popis ukázky.
Zkouška trvá 90 minut, předpokládá se 35 minut na část (A), 40 minut na část (B) a 15 minut na část (C).
Pár praktických rad:
Nemějte obavu z diskursivní povahy otázek. Vaše odpovědi nemusí být vyčerpávající, buďte výběroví a tvůrčí. Neexistuje jen jedna správná odpověď a ostatní špatné. Musíte pracovat rychle. Rozlišujte důležité (napsat) a okrajové (vynechat). Neodmítám ani případnou heslovistost či útržkovistost, nepostrádá-li myšlenku. U eseje naopak žádám důkladné, souvislé a obsáhlé pojednání. Na základě špatných zkušeností již nelze k napsání eseje použít vlastní notebook.
Celkové hodnocení zkoušky podle bodových rozmezí:- >36: A
- 36 – 33: B
- 32 – 29: C
- 28 – 25: D
- 24 – 21: E
- 20 – 0: F
Rozsah požadovaných znalostí z Encyklopedického atlasu hudby:- Akustika:
str. 14, 15 (jen po odstavec „Kmity a vlnění“), 16, 17 (jen po „Tónovou výšku“), 23 (pouze „Hlasové obory“)
- Organologie:
str. 24 až 25, 64 až 65
- Hudební teorie:
str. 66 až 69, 84 až 90, 93 (pouze prvních 13 řádků v levém sloupci), 101 (pouze po odstaveček „K technice generálbasu“), 102 až 109
- Hudební formy:
str. 110 až 157 (u každé formy jen základní povědomí)
- Dějiny hudby:
str. 328 až 329, 332 až 525, 530 až 543
Poznámka: V žádném případě nebude v testu vyžadována prostá faktografie. Důraz bude kladen na pochopení problematiky a schopnost ji jednoduše vysvětlit. Orientace v notovaných zápisech (sudé stránky) rovněž není nezbytná, je však vřele doporučená.
- (A) 8 otázek, každá za 0 až 2 body, celkem 16 bodů
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/SUSK_06