TCZJ10 Jazyková cvičení II

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Bc. Mirka Tylová (přednášející)
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský (pomocník)
Garance
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TCZJ10/01: Út 10:00–11:40 D32, M. Tylová
TCZJ10/02: Út 12:00–13:40 D32, M. Tylová
TCZJ10/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Tylová
TCZJ10/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Tylová
Předpoklady
TCZJ01 Jazyková cvičení I
Doporučuje se současné zapsání předmětů: TCZJ12 Český znakový jazyk II, TCZJ15 Konverzace II, TCZJ13 Cvičení v ČZJ II, TCZJ14 Doplňkový jazykový seminář II. Prerekvizita: TCZJ01 Jazyková cvičení I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je osvojení slovní zásoby strukturované do sedmi témat formou interakce s lektorem (rodilý mluvčí). Přestože je největší důraz kladen na osvojení a fixaci okruhu lexikálních jednotek vymezeného tématy, v semináři je reflektována i gramatika probíraná současně v povinném předmětu Český znakový jazyk II. Na konci kurzu student disponuje základní slovní zásobou vymezenou danými sedmi tématy. Zvládá pasivně (porozumění) i aktivně (produkce) jak izolované lexikální jednotky, tak fráze, které se vztahují ke konkrétním situacím.
Výstupy z učení
Student má základní jazykový repertoár, který mu umožňuje, aby se vyjadřoval v rámci každodenních předvídatelných situací, ačkoliv bude muset ve většině případů zjednodušit obsah sdělení a hledat výrazy/znaky.
Osnova
  • Témata: 1. Rodina - podtémata: příbuzenské vztahy v širší rodině, popis a vlastnosti příslušníků širší rodiny, zvířata - domácí mazlíčci rodiny; 2. Osobní informace - podtémata: Kdo jsem?, můj životopis; 3. Roční období - podtémata: roční období a provozované aktivity, počasí, oblečení podle ročních období; 4. Cestování - podtémata: Česká republika - naše vlast a její kultura, cestování a pobyt, známá města a země světa - jejich kultura, služby při cestování; 5. Práce - podtémata: pracovní činnosti u zaměstnavatele, povolání osob ve službách; 6. Jídlo a nápoje - podtémata: nápoje, jídlo a základní druhy potravin, základní druhy ovoce a zeleniny; 7. Univerzita - podtémata: struktura univerzity a studia, studium a činnosti studenta na univerzitě.
Literatura
    doporučená literatura
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
  • ŠŮCHOVÁ, Lucie a kol. Evropské státy v českém znakovém jazyce [CD]. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlova, 2009.
  • DOMANCOVÁ, Iris - VOJTECHOVSKÝ, Roman. Slovenský posunkový jazyk: špecifický vyučovací predmet pre žiakov so sluchovým postihnutím - jazyková úroveň A1, A2, B1. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2016.
  • LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
  • Dictio: Vícejazyčný výkladový slovník online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Dostupné z: www.dictio.info
  • Po českých hradech a zámcích s průvodcem v českém znakovém jazyce [DVD]. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlova, 2010.
  • MACUROVÁ, Alena. Multimediální cvičebnice pro kurz Český znakový jazyk. Praha: Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Ústav české literatury a teorie komunikace, 2011, 1 DVD-ROM. info
Výukové metody
Cvičení vedená v českém znakovém jazyce; práce s lektorem v hodině; názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem.
Metody hodnocení
Podmínkou ke splnění předmětu je povinná účast (alespoň 70 %) a plnění domácích úkolů. Z domácích úkolů je nutné získat v součtu alespoň 70 % maximálního počtu bodů. Po zaslání domácího úkolu učiteli je úkol ohodnocen a případně vrácen k opravě. Oprava a opětovné zaslání úkolu učiteli je možná jen jednou u každého úkolu.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022.