AEB_A05 Popularizace vědy

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 8:00–9:40 M12
Předpoklady
Zájem na aktivní participaci na výstupech kurzu. Dobré odborné znalosti archeologie. Zápis do předmětu není doporučen pro studenty 1. ročníku Bc. studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prezentovat aktuální účinné metody popularizace vědeckých výsledků, vtažení laické veřejnosti do pozitivního vnímání smyslu vědeckého výzkumu v humanitních vědách.
Cílem předmětu je prezentovat metody popularizace ve spolupráci s externími konzultanty a zejména za aktivní účasti a praxi studentů/studentek.
Předmět má přímý vztah k uplatnitelnosti absolventů studia na trhu práce, v muzejní činnosti, v archeoparcích, ve vzdělávání a dalších oblastech styku s laickou veřejností různých věkových skupin.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen
- definovat cílovou skupinu a analyzovat její potřeby
- zvolit vhodnou metodu prezentace pro konkrétní cílovou skupinu
- vypracovat libreto prezentačního výstupu, ekonomický, personální a časový plán realizace
- reagovat na aktuální trendy v prezentačních mediích a metodách
- odborně zpracovat věcný obsah prezentace, shrnout odborná data, vhodně je hierarchizovat a převést do laickou veřejností uchopitelné formy
- pilotní popularizační výstup samostatně nebo v týmové spolupráci úspěšně realizovat
Osnova
  • 1. Smysl a cíle popularizace vědy, základní aktuální metody relevantní pro archeologii
  • 2. Cílová skupina. Volba, definování, průzkum potřeb, analýza
  • 3. Libreto popularizačního výstupu - odborná data, jejich výběr, hierarchizace, převod do popularizační verze.
  • 4. Logistika, ekonomika, personalistika, plánování.
  • 5. Popularizace přednáškou I - příprava. Kultivace mluveného projevu, logopedie, mluvený projev přímý, do médií, do záznamu.
  • 6. Popularizace přednáškou II - realizace. Komunikace s cílovou skupinou. Vtažení do diskuse. Vzbuzení zájmu o další možnosti poznání.
  • 7. Popularizace výstavou. Výstava statická, výstava s přímým výkladem, haptická výstava.
  • 8. Popularizace zapojením do aktivit - workshop archaické výroby, skládání, třídění, nápodoby archeologické praxe, používání přístrojů, archeoparky
  • 9. Prezentace v místě archeologické lokality - informační cedule, qr kódy a mobilní technologie, geo-caching, zvaní tisku na probíhající výzkum
  • 10. Prezentace v tisku, komunikace s redaktorem, autorizace, výběr a zhuštění informací dle plánované délky. Tisková zpráva, rozhovor, článek.
  • 11. Prezentační tiskoviny. Poster, leták, upoutávka na akci. Výběr informací, vizuální stránka, distribuce.
  • 12. PR na druhou. Vzbuzení zájmu veřejnosti o plánovaný popularizační výstup. Formy propagace.
Literatura
    doporučená literatura
  • Mikešová, V. 2015: Popularizace archeologie v 21. století: Proč, jak a pro koho? Archeologie ve středních Čechách 19, 883–888.
  • Mikešová, V. – Opatrná, M. a kol. 2014: Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví. Certifikovaná metodika. Vznik v rámci projektu NAKI 12DF Archeologie na dosah. Praha.
  • Mikešová, V. 2014: Přínos multimédií a digitálních technologií pro popularizaci archeologie. Muzeum 52/1, 14-20.
Výukové metody
přednášky s následným cvičením v rámci lekce
konzultace s externími odborníky
týmová nebo samostatná realizace pilotního popularizačního počinu, možnost splnění v rámci PR akcí ÚAM
diskuse
Metody hodnocení
hodnocení kvality pilotního popularizačního výstupu
- odborná správnost
- vhodný výběr a strukturování informací
- úspěšná analýza potřeb cílové skupiny, zvládnutí zaujetí
- projev, úroveň realizace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.