FF:NJDII_002 Didaktika - metodologie - Informace o předmětu
NJDII_002 Didaktika II - metodologie
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Johannes Benjamin Köck, BA, MA (přednášející)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–9:40 L35
- Předpoklady
- Voraussetzung für die Teilnahme am Kurs ist der Abschluss eines germanistischen oder vergleichbaren Bachelorstudiums und der Besuch, bzw. der Abschluss der Lehrveranstaltung "NJDII_001 Didaktika I - pozorování".
Předpokladem je absolvování germanistického nebo srovnatelného bakalářskéhoé studia a ukončení kurzů NJDII_001. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (3)
- Cíle předmětu
- Seminář je zaměřen na studenty učitelství, poskytuje základní didaktické znalosti. Kromě principálních znalostí zaměřených na přípravu, provedení a hodnocení výuky jsou prostředkovány a metodologicky kontextualizovány základní kompetence (čtení, poslouchání, mluvení, psaní, rozbor filmů). Dále se čtou odborné texty a simuluje se výuka, jež je následně diskutována.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni se orientovat v pěti klíčových kompetencích.
Studenti budou disponovat znalostmi o teoreticko-metodologických základech oboru. - Osnova
- 1. Fremdsprachenunterricht im Allgemeinen - Methodik, Didaktik - Begriffsbestimmung;
- 2. Die Methoden des Fremdsprachenunterrichts im historischen Wandel; ein Überblick:
- a) Die Grammatik-Übersetzungs-Methode und die direkte Methode
- b) Die audiolinguale und audiovisuelle Methode
- c) Die kommunikativ-pragmatische Methode
- d) Der interkulturelle Ansatz
- e) Der migrationspädagogische Ansatz
- 3. Ausspracheschulung
- 4. Grammatik im Fremdsprachenunterricht
- 5. Wortschatz und Wortschatzvermittlung im DaF
- 6. Leseverstehen
- 7. Hörverstehen
- 8. Hör-Seh-Verstehen
- 9. Sprechen
- 10. Schreiben
- Literatura
- JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
- HUNFELD, Hans a Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
- DOYÉ, Peter. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. 5. Aufg. Berlin: Langenscheidt, 1992, 223 s. ISBN 3468494378. info
- HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
- FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991, 160 s. ISBN 3-468-49679-6. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Výukové metody
- Práce ve skupinách
Plenární diskuse
Domácí úlohy
Účast minimálně 75% - Metody hodnocení
- Referát na téma zadané z plánu semináře
Průběžně hodnocené prezentace - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- studenti si tento předmět zapisují ve 2. semestru studia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/NJDII_002